بررسی میزان کلروفیل، کاروتنوئید تام و بتاکاروتن در هویج و تاثیر آب و هوا بر آنها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کاروتنوییدها رنگدانه هایی با اثرات فیزیولوژیکی مهم در بدن انسان می باشند که در تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان نقش دارند.

هدف

با توجه به اهمیت این مواد و وجود مقادیر بالای آنها در هویج و به منظور شناسایی منطقه جغرافیایی مناسب تر برای دست یابی به محصولاتی با بالاترین میزان این ترکیبات، مطالعه حاضر انجام گرفت.

روش بررسی

نمونه ها از شش منطقه عمده هویج کاری، واقع در استان های خوزستان و اصفهان جمع آوری و بررسی شدند. همچنین اثرات تغییرات شرایط آب و هوایی در میزان این مواد نیز مورد مطالعه قرار گرفت. از نمونه ها عصاره تهیه و آزمایش های تعیین مقادیر کل کلروفیل، کاروتنوییدها و بتاکاروتن به روش اسپکتروفتومتری به ترتیب در طول موج های 663، 645، 480 و 436 نانومتر انجام شد.

نتایج

بیشترین میانگین اندازه گیری شده میزان کلروفیل در برگ ها (42/1 میلی گرم بر گرم) و میزان کاروتنویید تام (62/54 میکروگرم بر گرم) و بتا کاروتن (97/24 میکروگرم بر گرم) موجود در ریشه گیاه، مربوط به اندیمشک در استان خوزستان بود. همچنین کم ترین مقادیر کلروفیل، کاروتنویید تام و بتاکاروتن مربوط به دستگرد در استان اصفهان بود، که میزان آنها به ترتیب 61/0 میلی گرم بر گرم، 72/18 میکروگرم بر گرم و 98/1 میکروگرم بر گرم بدست آمد.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد که در استان خوزستان، پارامترهایی نظیر دما (25-5/23 درجه سانتی گراد)، رطوبت نسبی (58-5/49 درصد) و میزان بارندگی (570-260 میلی متر در سال) شرایط مناسب تری برای فعالیت متابولیکی هویج داشته و در نتیجه باعث افزایش معنی دار میزان کاروتنوییدها و بتا کاروتن در این محصول گیاهی شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
254 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!