تاثیر عصاره گیاه شوید کوهی بر بیان ژن پمپ افلاکس oqxA در سویه های بالینی مقاوم به آنتی بیوتیک کلبسیلا پنومونیه با استفاده از روش Real Time PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کلبسیلا پنومونیه به عنوان یکی از مهم ترین عوامل ایجاد کننده عفونت های بیمارستانی بویژه عفونت زخم ها پس از جراحی مطرح می باشد. یکی از مکانیسم های مقاومت این باکتری به آنتی بیوتیک ها مخصوصا سیپروفلوکساسین، وجود پمپ های افلاکس می باشد.

هدف

بررسی تاثیر عصاره گیاه شوید کوهی (Grammosciadium platycarpum Boiss. & Hausskn.) بر روی بیان ژن پمپ افلاکسoqxA در سویه های بالینی مقاوم به آنتی بیوتیک کلبسیلا پنومونیه می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی، نمونه های بالینی از بیمارستان های شهر تهران جمع آوری شد و ایزوله های کلبسیلا پنومونیه جداسازی شد و به دنبال آن سویه های مقاوم به سیپروفلوکساسین و حاوی ژن پمپ افلاکس oqxA با روش PCR شناسایی شد. در انتها، میزان بیان ژن پمپ افلاکس oqxA در سویه های تیمار شده با عصاره گیاه شوید کوهی با روش Real Time PCR مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

در این مطالعه، تعداد 50 ایزوله کلبسیلا پنومونیه جداسازی شد و نتایج حساسیت آنتی بیوتیکی نشان داد که 70 درصد (35 نمونه) مقاوم به سیپروفلوکساسین بودند و ژن oqxA در 43 درصد (15 نمونه) از سویه های کلبسیلا پنومونیه مقاوم مشاهده شد. نتایجReal Time PCR نشان داد که بیان ژن oqxA در سویه های تیمار شده با عصاره کاهش بیان معنی داری داشتند.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره گیاه شوید کوهی باعث مهار بیان پمپ افلاکس در سویه های کلبسیلا پنومونیه می شود و با مطالعات بیشتر می توان از عصاره این گیاه به عنوان کاندید دارو استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p2168894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!