بررسی عددی اثر تغییر زمان پاشش سوخت بر تاخیر احتراق، متغیرهای عملکردی و انتشار آلایندگی موتور دوگانه سوز دیزل/گاز با دینامیک سیالات محاسباتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه به دلیل کاربرد وسیع موتورهای اشتعال تراکمی در حمل و نقل شهری و نیز لزوم کاهش انتشار آلاینده ‏های خروجی و همچنین مهار مصرف سوخت باعث شده تا استفاده از سوخت های جایگزین در موتور دیزل متداول گردد. به طوریکه یکی از رایج ‏ترین سوخت‏های جایگزین در موتورهای دیزلی، سوخت‏ های گازی هستند. استفاده از سوخت‏ های جایگزین در موتورهای اشتعال تراکمی مستلزم مطالعه اثرات احتراقی و نحوه تشکیل مخلوط قابل اشتعال در محفظه احتراق این نوع از موتورهاست. متغیرهای پاشش سوخت در کیفیت خود اشتعالی موتورهای دوگانه سوز دیزل/گاز نقش بسزایی را ایفا می‏ کنند. از جمله متغیرهای مرتبط با پاشش سوخت، زمان پاشش و نحوه اختلاط سوخت ها با یکدیگر است. به منظور بررسی اثر زمان پاشش سوخت بر کیفیت احتراق موتورهای دوگانه سوز دیزل/گاز مطالعه‏ ای انجام شد. در این مطالعه به کمک دینامیک سیالات محاسباتی، کیفیت احتراق موتوردوگانه ‏سوز دیزل/گاز ارزیابی شد. برای دستیابی به این هدف، شروع زمان پاشش سوخت در سه حالت 22، 18و  14 درجه قبل از نقطه مکث بالا و درصد اختلاط سوخت متان - ان هپتان با درصدهای10-90، 15-85 و 25-75 مد نظر قرار گرفت. نتایج مطالعات عددی نشان داد که با افزایش زمان پاشش سوخت در موتور دوگانه‏ سوز دیزل/گاز، دمای محفظه احتراق و قله فشار استوانه افزایش یافت و همچنین موجب افزایش طول تاخیر احتراق شد. افزایش قله فشار استوانه موجب افزایش متغیر فشار متوسط نامی شد و متعاقب آن گشتاور خروجی به مقدار 16 درصد افزایش یافت. با بیشتر شدن نرخ جرمی سوخت مایع در مخلوط قابل اشتعال کاهش تاخیر احتراق و افت قله فشار متوسط نامی رخ داد به طوری که گشتاور خروجی به مقدار 17درصد و توان نامی به مقدار 70 درصد کاهش پیدا کرد. با کاهش مدت زمان پاشش سوخت در دورهای تند توان نامی بهبود یافت و نتایج انتشار آلایندگی نیز نشان داد که پیش ‏رسی پاشش موجب افزایش 31 درصد اکسید ازت و 16درصد کربن دی اکسید می‏شود که نشان دهنده بهبود کیفیت خود اشتعالی در موتور دوگانه‏ سوز دیزل/گاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!