بررسی بیوشیمیایی انواع پروتئازهای گوارشی اختصاصی در کفشدوزک Cryptolaemus montrouzieri Mulsant (Col.: Coccinellidae) و تاثیر طعمه-های مختلف بر فعالیت آنها

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انواع و ویژگی های بیوشیمیایی پروتیازهای گوارشی در لاروها و افراد بالغ کفشدوزک شکارگر Cryptolaemus montrouzieri Mulsantبا استفاده از سوبستراها و بازدارنده های اختصاصی تعیین و تغییر فعالیت آنها پس از تغذیه روی طعمه های مختلف ارزیابی شد. کفشدوزک ها در شرایط آزمایشگاه پرورش یافته و با شپشک آرد آلود تغذیه شدند. تشریح بدن در محیط کلرید سدیم انجام شد و لوله گوارش نمونه ها همگن و سانتریفیوژ شد. سپس فعالیت انواع پروتیازهای گوارشی تحت تاثیر سوبستراها و بازدارنده های اختصاصی و با تغذیه از سه میزبان تعیین شد. نتایج نشان داد که فقط سیستیین پروتیازها و اگزوپپتیدازها در معده افراد بالغ فعال بودند، اما در لاروها، سرین و سیستیین پروتیازها نیز در هضم نقش داشتند. بیشترین فعالیت سرین پروتیازهای تریپسین، کیموتریپسین و الاستاز لاروها به ترتیب در اسیدیته های 8، 8-9 و 9 به دست آمد. اسیدیته بهینه فعالیت کاتپسین های B و L به ترتیب در مقادیر 6 و 5 در لاروها و افراد بالغ کفشدوزک C. montrouzieriتعیین شد. بیشترین فعالیت آمینو- و کربوکسی پپتیداز گوارشی لاروها در اسیدیته 7 اندازه گیری شد، اما این دو آنزیم در افراد بالغ به ترتیب در اسیدیته های 7 و 6 بیشترین فعالیت را نشان دادند. بازدارنده های اختصاصی سیستاتین، E-64، TLCK، SBTI، TPCK و AEBSF.HCL سبب کاهش معنی دار فعالیت پروتیازهای اختصاصی لاروها و افراد بالغ C. montrouzieriشدند. تفاوت معنی داری در فعالیت سرین پروتیازها، اگزوپپتیدازها و کاتپسین L لاروهای تغذیه شده از شپشک آردآلود مرکبات Planococcus citri، شپشک آردآلود چای Pseudococcus viburniو شته چای Toxoptera aurantiiمشاهده نشد، اما سیستیین پروتیازها و آمینوپپتیداز افراد بالغ تغذیه شده از شته چای کمترین فعالیت را از خود نشان دادند. تفاوت پروفایل پروتیازی در لاروها و افراد بالغ این کفشدوزک موید تفاوت فیزیولوژیک این دو مرحله زیستی و اهمیت سرین پروتیازها در فرآیندهای حفظ و نگهداری شرایط رشدی دستگاه گوارش است. علاوه براین، فعالیت بیشتر سیستیین پروتیازها در افراد بالغ به ماهیت طعمه مصرف شده و وجود ترکیبات مختلف پروتیینی و حتی گلیکوپروتیینی در طعمه ها باز می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2174589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!