مقایسه مفهوم نقاشی مدرن از منظر ضیاءپور و گرینبرگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از منابع اصلی شناخت بنیادهای نقاشی مدرن، مقاله «نقاشی مدرن»1 کلمنت گرینبرگ می باشد. او در این مقاله با بیان کارکرد خودنقادی در هنر، با حذف مدیوم های دیگر، سطح را به عنوان یگانه هنجار متمایز و مختص نقاشی جهت حصول خلوص در نقاشی معرفی نموده که در هنر مدرن، بسیار مورد توجه واقع شده است. در ایران جلیل ضیاءپور در 1949، بیانیه ای با عنوان « لغو نظریه های مکاتب گذشته و معاصر از پریمیتیو تا سورریالیسم» در نشریه کویر منتشر کرد که با حذف مدیوم های دیگر در نقاشی نظریه «مکتب کامل» را ارایه داده و ارزش های نقاشی ناب را بیان نمود. شناخت و مقایسه مبانی نقاشی مدرن در هنر معاصر ایران و جهان، امری ضروری به نظر می رسد. از آنجا که هر دو بیانیه، مبانی نقاشی مدرن را بیان می کنند، سوال این است که این دو بیانیه چه تفاوت ها و شباهت هایی باهم دارند؟ این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، نشان می دهد که هر دو بیانیه، انگیزه ها و اهداف هنرمندان را امری فردی معرفی می کنند. اما بیانیه ضیاءپور برخلاف گرینبرگ به کارکرد خودنقادی در نقاشی، وجود تداوم تاریخی در نقاشی، فقدان برنامه ریزی مدرنیته در هنر و اهمیت بستر تاریخی و فرهنگی هنر مدرن، اعتقادی ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2175696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!