مطالعه ای بر نمود اهمیت حروف محوری در هنر معاصر ایران (مطالعه موردی: جشنواره فجر و حراج تهران)
دلایل بسیاری بر اهمیت نقاشیخط و یا حروف محوری معاصر ایران، به خصوص، پس از انقلاب وجود دارد و این، در حالی است که، این جریان تاکنون، به جز تحلیل هایی کلی، مطالعه نشده است. از طریق مطالعه میزان ارجاع به این جریان در مصادیقی چون جشنواره فجر، به عنوان رویدادی رسمی و نیز حراج تهران، به عنوان رویدادی تجاری در حوزه هنر معاصر ایران، می توان به اطلاعات کمی جهت مطالعه نمود این رویکرد در هنر معاصر ایران دست یافت. تقویت این رویکرد پس از انقلاب، می تواند به مبانی حفظ هویت ایرانی-اسلامی با توجه به اهمیت خوش نویسی در فرهنگ اسلامی ارتباط داشته باشد. هدف از مطالعات پژوهش شناخت جریان های حروف محور معاصر ایران، بررسی عملکرد کمی و کیفی حضور آن در تحولات یک دهه اخیر هنر ایران جهت پاسخ گویی به این پرسش بوده است که: چه نمودهایی را می توان به عنوان نشانه های اهمیت حروف و خوش نویسی در هنر تجسمی معاصر ایران معرفی و مورد بررسی قرار داد؟ مطالعات تاریخی رویدادهای معاصر، به عنوان داده های کیفی و استخراج اطلاعات کمی جشنواره تجسمی فجر و حراج تهران، بررسی رویکردهای مشابه تجسمی هنر غرب و طبقه بندی ساختاری نمونه های داخلی و مشخص نمودن زیرگونه های موجود، راهبردهای پژوهش در دست یابی به نتیجه بوده است. تلفیق روش تحقیق کیفی و کمی، مشاهدات و جمع آوری اطلاعات کتاب خانه ای به تحلیل نهایی پژوهش منجر شده است. مطالعات کمی نشان داد که اقبال به جریان حروف محور در هنر معاصر ایران، در جشنواره تجسمی فجر و حراج تهران، تقریبا، برابر بوده است؛ اما تاثیر رویکرد تجاری در نمود این گرایش هنری بیش تر است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.