مقایسه جنگل کاری چهار گونه آکاسیای بومی استان هرمزگان و تعیین حداقل دور آبیاری مورد نیاز هر گونه جهت استقرار در سال اول بعد از کاشت

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور مقایسه جنگل کاری و انتخاب مناسب ترین گونه آکاسیا و تعیین حداقل دور آبیاری مورد نیاز هر گونه، این طرح در ایستگاه تحقیقات سرخون به اجرا درآمد. اهمیت گونه ها از نظر تغذیه دام (چرای سرشاخه و غلاف بذر)، مصارف دارویی و صنعتی، تامین سوخت و نیز مقاومت در برابر عوامل اقلیمی و به منظور حفاظت خاک با توجه به روند تخریبی خاک و تعادل اکوسیستم باعث شد تا بررسی و مطالعه بیشتر این گونه ها مورد توجه قرار گیرد. در این طرح، عملیات تولید نهال در اول شهریورماه 73 و انتقال نهال ها به عرصه مطابق نقشه کاشت در اول دی ماه 73 انجام گرفت. تناوب آبیاری به مدت یکسال و تا دی ماه 74 انجام گردید و میزان آبیاری در هر نوبت برای هر نهال 20 لیتر درنظر گرفته شد. قالب آماری طرح اسپلیت پلات بود که 6 سطح تیمار اصلی دور آبیاری (ده روزه، بیست روزه، سی روزه، چهل روزه، پنجاه روزه و دیم) و 4 سطح تیمار فرعی آکاسیا بنام های کرت (Acacia nilotica)، تج (A. chrenbergiana)، گبر (A. tortilis) و مغیر (A. oerfota) داشت. زمان اجرای طرح چهار سال درنظر گرفته شده بود که در این مدت، ماهانه از میزان زنده مانی نهال ها آماربرداری شده و سالانه از میزان رشد ارتفاعی و پوشش تاجی آنها اندازه گیری به عمل آمده است. در پایان سال چهارم که میزان زنده مانی نهال های گونه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته شد، اختلاف معنی داری میان سه گونه تج، مغیر و گبر مشاهده نگردید، ولی میان آنها با گونه کرت اختلاف آماری وجود داشت. همچنین، دور آبیاری ده روزه تا پنجاه روزه اختلاف معنی داری با هم نداشتند، ولی با تیمار دیم اختلافشان معنی دار بود. دور آبیاری مناسب برای گونه های کرت، تج و مغیر پنجاه روز و برای گونه گبر تیمار دیم پیشنهاد می گردد، زیرا وقتی تک تک گونه ها در سطوح مختلف آبیاری با هم مقایسه آماری گردیدند، گونه های تج و مغیر و کرت اختلاف معنی داری میان تیمارهای روزه نشان ندادند، ولی در گونه گبر میان کلیه تیمارها اختلافی مشاهده نگردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2176311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!