ارزیابی اقتصادی پروژه های خورشیدی در شرایط عدم اطمینان با رویکرد اختیار واقعی فازی - مطالعه موردی: نیروگاه برق فتوولتاییک 2 مگاواتی جنوب اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سرمایه گذاری در انرژی های تجدید‏پذیر به ویژه انرژی خورشیدی با توجه به افزایش پویایی حاکم بر شرایط اقتصادی و مالی آنها درگیر عدم قطعیت های فراوانی بوده که بیشتر بازگشت ناپذیر است، لذا پرداختن به روش‏های نوین ارزیابی اقتصادی این پروژه‏ها از جایگاه ویژه ای برخوردار می‏باشد. در این پژوهش چارچوبی فراهم گردید تا در قالب آن از نظریه اختیار واقعی در ارزیابی یک نیروگاه فتوولتاییک 2 مگاواتی در جنوب استان اصفهان (به‏ عنوان مطالعه موردی)، در مقایسه با روش‏های سنتی، استفاده گردد. ابتدا به روش پیمایشی از دیدگاه یک نمونه 36 نفری از خبرگان، نقش این اختیارات بر ارزش پروژه مورد آزمون قرار گرفت. ابزار جمع ‏آوری اطلاعات در این آزمون پرسشنامه ای محقق ساز با 9 گویه بود که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید گردید. نتایج حاکی از وجود رابطه معنی دار بین به‏ کارگیری اختیارات و افزایش ارزش سرمایه گذاری، در صورت لحاظ کردن اختیارهای گسترش، واگذاری و صبر بود. سپس اختیارات شناسایی شده مناسب با نیروگاه با روش اختیار واقعی به کمک درخت دو جمله ای فازی (جهت پوشش بهتر عدم اطمینان ها)، ارزش گذاری و مشخص شد که رویکرد اختیار واقعی فازی ضمن افزایش ارزش سرمایه گذاری از انعطاف بیشتری نسبت به روش‏های سنتی برخوردار است.

زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 263
لینک کوتاه:
magiran.com/p2176802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!