پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از GIS و مدل آماری دو متغیره ارزش اطلاعات و تراکم سطح در حوضه آبخیز گلورد نکا، مازندران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمین لغزش یکی از مخاطرات طبیعی است که هر ساله باعث خسارت جانی و مالی فراوانی در سراسر جهان می شود. یکی از راهکارهای مهم برای کاهش خسارت ناشی از وقوع زمین لغزش ها، تشخیص مناطق مستعد زمین لغزش و پهنه بندی خطر آن از طریق تهیه نقشه های پهنه بندی خطر زمین لغزش است. در این مطالعه کارایی دو مدل ارزش اطلاعات و تراکم سطح جهت پهنه بندی خطر زمین لغزش درحوضه آبخیز گلورد نکا مورد ارزیابی قرار گرفته است. به این منظور ابتدا نقشه پراکنش زمین لغزش های موجود در حوضه تهیه گردید. سپس 9 عامل موثر در وقوع زمین لغزش شناسایی و نقشه های مربوطه تهیه و طبقه بندی شده است. در مرحله بعد طبقات هرکدام از این لایه ها، با استفاده از مدل های تراکم سطح و ارزش اطلاعات وزن دهی شده، و سپس با تلفیق این لایه ها در نرم افزار Arc GIS ، نقشه های خطر زمین لغزش تهیه شده است. نتایج نشان داد که پارامترهای شیب، جهت شیب، وجود گسل، کاربری از نوع کشاورزی و لیتولوژی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در وقوع زمین لغزش در منطقه مورد مطالعه می باشند. به منظور مقایسه روش ها نسبت به یکدیگر و ارزیابی کارایی آن ها، شاخص های مجموع کیفیت (Qs) و دقت (P) مورد بررسی قرار گرفتند. مقدار بالاتر این شاخص ها برای مدل ارزش اطلاعات کارایی بیشتر آن را نسبت به مدل تراکم سطح جهت پهنه بندی زمین لغزش نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2180177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!