برداشت های پست مدرنیستی کلودیا پالماروسی و سودی شریفی از نگاره «خلیفه هارون در حمام» کمال الدین بهزاد
یکی از مهم ترین ویژگی های پست مدرنیسم، بازگشت به گذشته و واسازی متن های ادبی و هنری آن است که بر همین اساس، بسیاری از هنرمندان پست مدرن معاصر متن های خود را با برداشت و برگرفتگی از آثار گذشته تولید کرده اند. نگاره «خلیفه هارون در حمام» بهزاد نیز که برای نسخه خمسه نظامی در دوره تیموری تصویر شده، متنی از گذشته است که دو هنرمند پست مدرن معاصر، سودی شریفی و کلودیا پالماروسی، آن را مورد برداشت و خوانش قرار داده و متن هایی را با برگرفتگی از آن تولید کرده اند. از این رو، میان نگاره بهزاد و متن های شریفی و پالماروسی - که در گفتمان هایی گوناگون تولید شده اند - پیوندهای متنی و گفتمانی ایجاد شده است. هدف از این پژوهش، مطالعه گفتمانی این متن ها و روابط بیناگفتمانی میان آنهاست و به این پرسش ها پاسخ می دهد: هر یک از این متن ها چه گفتمانی را بازتولید می کند؟ و چه رابطه بیناگفتمانی میان آنها وجود دارد؟ این پژوهش توصیفی- تحلیلی و تطبیقی، و بر مدل تحلیل گفتمانی فرکلاف و رویکرد بیناگفتمانی استوار است. مطالعه برون متنی و گفتمانی این متن ها نشان داد که سه گفتمان عرفانی - اسلامی گذشته، فرهنگی - انتقادی به فرهنگ ایرانی - اسلامی ایرانیان و فرهنگی - اروپایی معاصر را بازتولید می کنند و سه گزینه ملیت هنرمند، پیشینه و سنت تاریخی، فرهنگی و هنری، و نیز جامعه و بافت تولید متن نقشی بسیار مهم در چگونگی شکل گیری معنای این متن ها، پیوندهای میان آنها و نیز گفتمان های آنها داشته اند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.