بررسی سازوکار ساختار روایی «شاهرخ»: تجلی اسطوره فرهنگی «حر»
فیلم مستند «شاهرخ» روایت زندگی شهید شاهرخ ضرغام است. هدف این مقاله، در وهله اول نشان دادن چگونگی کارکرد روایی این فیلم مستند است. سپس، نشان خواهیم داد که چگونه ساختار اسطوره فرهنگی «حر» در این روایت ظاهر می شود و الگوی این ساختار اسطوره ای کدام است. ضمن این که به این پرسش خواهیم پرداخت که چرا ابرگفته پرداز از این نوع ادبی (فیلم-مستند) برای بیان روایت داستان شاهرخ استفاده کرده است؟ و با انتخاب این نوع روایی، به دنبال القای چه باوری بوده است؟ برای پاسخ به این پرسش ها، ابتدا نشان خواهیم داد که ابرگفته پرداز این فیلم مستند از چه ترفندهایی برای تولید معنا سود برده و چگونه نشانه های منفرد را به یک نظام منسجم معنایی تبدیل کرده است که معنایی واحد از آن تولید می شود. در واقع، می خواهیم نشان دهیم که ابرگفته پرداز چگونه به ابرگفته خوان این فیلم «می باوراند» که واقعیت این است و نه چیز دیگر.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.