بررسی بیوانفورماتیکی توالی ژن اینتگراز ویروس های HIV-1 در بیماران ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

مهارکننده های متعددی برای مهار ویروس HIV-1 معرفی شده اند ولی به علت وجود نمونه های مقاوم به درمان اکثر این تلاش ها بی نتیجه مانده است. هدف از مطالعه حاضر نیز بررسی موتاسیون های مقاومت به درمان در ژن اینتگراز ویروس ایدز و تاثیر این موتاسیون ها بر ساختار، عملکرد و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این آنزیم با استفاده از نرم افزارهای بیوانفورماتیکی بود.

مواد و روش ها:

 36 توالی مربوط به ژن اینتگراز ویروس HIV-1 در بیماران ایرانی، از بانک ژنی NCBI دریافت شد و پس از تعیین موتاسیون ها در مقایسه با توالی مرجع، تغییرات پس ترجمه ای و خواص فیزیکی و شیمیایی آن مشخص شد. ساب تایپ توالی ها و همچنین ساختار دوم و سوم و برهم کنش های ممکن این آنزیم با مهارکننده های اصلی اینتگراز بررسی شد.

یافته ها: 

بررسی توالی های انتخاب شده نشان دهنده موتاسیون های متعددی در این پروتئین بود. ساب تایپ غالب نمونه های مورد بررسی A1 بود و نتایج برهم کنش ها نشان داد موتاسیون های موجود در نمونه ها هیچ گونه تاثیر معنی داری بر برهم کنش مهارکننده ها با آنزیم اینتگراز ندارند.

نتیجه گیری: 

دمین کاتالیتیک آنزیم اینتگراز محل اتصال اغلب مهارکننده های این آنزیم است که اغلب موتاسیون ها در ناحیه ای خارج از این دمین قرار گرفته اند و این موضوع می تواند دلیل اصلی عدم تاثیر این موتاسیون ها بر برهم کنش مهارکننده ها و آنزیم اینتگراز باشد. به صورت کلی یافته های این مطالعه نشان می دهد که مهارکننده های اینتگراز می توانند به عنوان روش موثری به منظور مهار این بیماری برای بیماران ایرانی استفاده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2183474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!