بهینه سازی نانوذرات اکسیدآهن سوپرپارامغناطیس- تری متیل کیتوزان (SPION-TMC) به عنوان ناقل siRNA به منظور مهار HIV-1 nef

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

با وجود اثربخشی درمان های دارویی رایج در کاهش بار ویروس HIV-1 در بدن، این روش ها درمان قطعی محسوب نمی شوند، زیرا نمی توانند ذخایر ویروسی پنهان را نابود کنند و از طرفی، امکان مقاوم شدن ویروس به این داروها نیز وجود دارد. بنابراین، ارایه راهکارهای درمانی ایمن تر و موثرتر ضروری است که از آن جمله می توان به مهار ژن ها توسط siRNA اشاره کرد و خود نیازمند روش های ایمن و موثر انتقال به درون سلول های هدف است.

مواد و روش ها:

 در این مطالعه، یک ساختار اختصاصی siRNA بر علیه ژن HIV-1 nef طراحی و سنتز شد و سپس اقدام به توسعه یک رده سلولی پایدار HEK293 بیان کننده HIV-1 nef شد. در ادامه، پس از ساخت و ارزیابی SPION (نانوذرات اکسیدآهن سوپرپارامغناطیس) با پوشش تری متیل کیتوزان، مهار (خاموش سازی) ژن nef در رده سلولی پایدار فوق با کمک نانوذرات مذکور (به عنوان حامل siRNA) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها:

 نانوذرات اکسیدآهن (کروی شکل با اندازه میانگین 85نانومتر و پتانسیل سطحی برابر 29+میلی ولت) در انتقال siRNA به درون سلول های HEK293 در مقایسه با گروه های کنترل به طور قابل ملاحظه ای موثر بوده اند و در عین حال دارای سمیت پایین برای سلول ها بودند. همچنین، استفاده از نانوذرات دارای siRNA بر علیه ژن nef منجر به مهار حدود 85% بیان ژن مذکور در سلول های پایدار (نسبت به سلول های کنترل) شد.

نتیجه گیری: 

نانوذرات بهینه SPION با پوشش تری متیل کیتوزان می توانند به عنوان یک روش کارآمد در اهداف درمانی HIV-1 مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود، بررسی سودمندی این نانوذرات (حامل دارو و یا siRNA) در شرایط در محیط زنده برای اهداف بالینی ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2183480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!