نقش مجلس بیست و دوم در روند جداسازی بحرین از ایران

چکیده:

بیست و دومین دوره مجلس شورای ملی در مهر ماه 1346 افتتاح گردید. این دوره قانون‌گذاری پس از برگزاری 255 جلسه در تاریخ 19 اردیبهشت ماه 1350 به مناسبت جشن‌های 2500 ساله به دستور محمدرضا شاه منحل گردید. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این دوره قانون‌گذاری تصویب شد، پذیرش قطع‌نامه شورای امنیت در مورد جدا شدن بحرین از خاک ایران بود. مجلس به عنوان یک نهاد قانون‌گذاری که رسالت حراست از تمامیت ارضی کشور را بر عهده داشت، در این دوره عملکردی متفاوت ارایه داد. تنها حزب پان ایرانیسم که جزو اقلیت مجلس به شمار می‌رفت، به مخالفت با پذیرش قطع‌نامه مذکور اقدام کرد و دولت هویدا را استیضاح نمود.
این پژوهش در نظر دارد به سوالات زیر پاسخ دهد: 1) نظر حزب پان ایرانیسم به عنوان یگانه مخالف پذیرش قطع‌نامه بر اساس مذاکرات مجلس چه بود؟2) چرا مجلس به عنوان نهادی که حفظ تمامیت ارضی کشور را بر عهده دارد، در این مورد کاملا متفاوت عمل نمود؟ در پاسخ به سوال مذکور می‌توان چنین فرض کرد که بعد از کودتای 28 مراد 1332 و تثبیت قدرت محمدرضا شاه توسط بیگانگان علی‌الخصوص آمریکا و انگلستان، مجلس شورای ملی به نهادی کاملا فرمایشی و تحت امر بیگانگان و شاه تبدیل شد. این پژوهش به شیوه کتابخانه‌ای و روش توصیفی تحلیلی به سوالات مذکور پاسخ می‌دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p2187759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!