بررسی تاثیر نوع اتمسفر، میزان فشردگی، سرعت حرارت دهی و حضور عامل رقیق کننده بر مکانیزم تحولات صورت گرفته در سیستم آلومینوترمیک Al+B2O3+Si+WO3

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش با استفاده از آزمون های آنالیز حرارتی و مطالعات فازشناسی، تاثیر عوامل مختلف تاثیر گذار شامل میزان تراکم نمونه، سرعت حرارت-دهی، نوع اتمسفر و افزودنی های رقیق کننده بر منحنی های آنالیز حرارتی و فازهای تشکیل شده در سیستم آلومینوترمیک Al+B2O3+Si+WO3 جهت تولید پودر کامپوزیتی هیبریدی Al2O3-WxBy-WxSiy مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی ها نشان داد که با تغییر اتمسفر از آرگون به هوا، شکل گیری فازهای بورایدی و سیلیسیدی تنگستن با محدودیت روبرو می شوند و حداقل دمای لازم برای شکل گیری آن ها افزایش می یابد. این در حالی است که در حضور آرگون قابلیت شکل-گیری فاز مولایت افزایش می یابد. همچنین با افزایش تراکم، شرایط سینتیکی بهتری برای واکنش های آلومینوترمیک احتراقی فراهم شد و محدوده ی دمایی شکل گیری فازهای بورایدی و سیلیسیدی تنگستن کاهش یافت و شکل گیری فاز مولایت محدود شد. از سوی دیگر، افزایش سرعت حرارت دهی از min-1 °C. 20 به 100 شکل گیری بورایدها و سیلیسیدهای تنگستن را به تاخیر انداخت اما تمرکز حرارتی بالاتری را به همراه داشت. افزودن زیرکونیا (ZrO2) نیز به عنوان عامل رقیق کننده کاهش دمای احتراق را به همراه داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
917 تا 930
لینک کوتاه:
magiran.com/p2187792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!