بررسی آزمایشگاهی اصول ساخت پروتزهای متحرک ساخته شده در شهر شیراز

چکیده:
مقدمه
با آن که در برخی موارد، ایمپلنت، روشی بسیار مطمئن برای جایگزینی دندان هاست، اما هنوز، پروتزهای پارسیل معمولی (چه متحرک و چه ثابت) متداول ترین روش جایگزینی دندان های از دست رفته ی همگان است. بنابراین بررسی کنونی انجام شد، تا اندازه ی به کار گیری اصول ساخت پروتزهای متحرک به وسیله ی دندانپزشکان و نیز، اندازه ی نظارت آنان بر ساخت این گونه پروتزها، بررسی گردد.
مواد و
روش
روش بررسی، توصیفی- مقطعی و شیوه ی آن، افزون بر پرسش و پاسخ، مشاهده ی مستقیم و استفاده از برگه ی اطلاعاتی و سورویور بود. با مراجعه به ده آزمایشگاه، هفت رکن اساسی در ساخت پروتزهای پارسیل متحرک بررسی شد. درباره ی قالب گیری، از مسوول آزمایشگاه پرسیده می شد و برای دیگر موارد، با مشاهده ی مستقیم و نیز، با سورویور، پاسخ مناسب در پرسشنامه ثبت می شد. به این ترتیب، 55 کست و قالب و فریم ورک بررسی شدند.
یافته ها
در 83 درصد موارد، قالبگیری] تنها یک بار انجام شده بود و در صد درصد موارد بوردر مولدینگ انجام نشده بود. تنها در 30 بیمار (5/54 درصد)، خود دندانپزشک جایگاه رست را فراهم کرده بود، که از این میان، شش مورد آنها، از شکلی دلخواه برخوردار بودند. در 7/83 درصد، کلاسپ های گیر دهنده به نقش خود عمل نمی کردند و تنها در دو مورد، آماده سازی دندان برای پذیرفتن بازوهای گیر و متقابل انجام شده بود. در 7/83 درصد، جزیی که عمل متقابل انجام دهد، وجود داشت. گیر دهنده های اصلی در صد درصد موارد محکم بود، و در 9/42 درصد از موارد، فاصله ی کافی از لبه ی لثه در نظر گرفته شده بود. از 42 پارسیل نیازمند به نگهدارنده ی غیر مستقیم (IR)، در 16 مورد نگهدارنده ی غیر مستقیم در جای درست قرار داده شده بود. از 35 مورد دیستال اکستنشن، تنها برای ده بیمار اقدام ها و الزام های طراحی پروتزهای انتهای آزاد در نظر گرفته شده بود. در 5/71 درصد، سطوح راهنما وجود داشت، اما تنها در پنج مورد (نه درصد)، طراحی سطح راهنما درست بود و آماده سازی دندان برای کارکرد درست آن، انجام شده بود و سرانجام، در 11 مورد، دستور کار کتبی به وسیله ی دندانپزشک به آزمایشگاه فرستاده شده بود.
نتیجه گیری
با وجود تدریس اصول ساخت پروتزهای پارسیل و نیز اساس طراحی ها، به نظر می رسد انگیزه ی کافی برای اجرای این دستورها وجود ندارد. بنابراین، افزون بر تاکید دوباره بر این اصول در گردهم آیی ها، باید به پی آمدهای رعایت نکردن این نکات اساسی، توجه شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p219140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!