شایستگی مراقبت معنوی پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

توجه به مهارت شایستگی مراقبت معنوی پرستاران، می تواند ارزشمند باشد زیرا به نظر می رسد پرستاران با بهره گیری از این مهارت در محیط پیچیده بالین، قادر می گردند که مراقبت های بهتری به بیماران خود ارایه دهند. واقع امر آن است که شایستگی مراقبت معنوی، یکی از مفاهیم مطرح در خلق مراقبت های پرستاری استاندارد برای بیماران است. بر این اساس، هدف مطالعه حاضر، تعیین شایستگی مراقبت معنوی پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز بود.

روش بررسی

در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 200 پرستار شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی البرز شامل بیمارستان های کمالی، شریعتی، امام حسین، مدنی و رجایی در سال 1398 طی چهار ماه به شیوه نمونه گیری در دسترس، مشارکت نمودند. ابزار گردآوری داده ها، ابزار روا و پایا شده شایستگی مراقبت معنوی بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس تحت نرم افزار SPSS نسخه 16، تحلیل شدند.

یافته ها:

 نتایج مطالعه حاضر گویای آن بود که نمره کلی شایستگی مراقبت معنوی پرستاران 69/14 ± 21/54 می باشد که با توجه به میانه ابزار یعنی 81، این یافته نشان می دهد که نمره کلی شایستگی مراقبت معنوی پرستاران از میانه ابزار کمتر شده است. سایر یافته های پژوهش، حاکی از آن بود که از میان مشخصات فردی پرستاران، شایستگی مراقبت معنوی با سمت سازمانی (005/0=p) و سابقه کار پرستاری (003/0=P) ارتباط معنی دار آماری داشت. به طوری که شایستگی مراقبت معنوی پرستاران به طور معنی داری بهتر از سرپرستاران بود. افزون بر آن، شایستگی مراقبت معنوی پرستاران دارای سابقه کار پرستاری با محدوده 1-5 سال، نسبت به سایرین در وضعیت بهتری بود.

نتیجه گیری کلی:

 با توجه به این که طبق یافته های مطالعه حاضر، شایستگی مراقبت معنوی پرستاران در وضعیت مطلوبی قرار نداشت، باید فرصتی فراهم نمود تا دانش آنان در این زمینه ارتقاء یابد. در واقع، نتایج حاصل از این مطالعه می تواند اطلاعات پایه ای جهت انجام مطالعات بعدی و همچنین جهت انجام مطالعات مداخله ای را در این زمینه فراهم سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 69
لینک کوتاه:
magiran.com/p2191972 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!