ارتباط شایستگی فرهنگی پرستاران با رفتارهای مراقبتی آن ها در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

جامعه ایرانی به لحاظ تاریخی دارای بافت چند قومیتی، فرهنگی، زبانی و مذهبی بوده، که این امر در میان مراجعین نظام خدمات سلامت نیز به چشم می خورد. با توجه به اهمیت مراقبت، به عنوان مهم ترین جزء اقدامات پرستاری و از سویی وجود تفاوت های فرهنگی در کشور ایران، و این که بیماران از شهرهای مختلف کشور با فرهنگ های متفاوت به مراکز درمانی در شهرهای بزرگ از جمله تهران مراجعه می کنند و پرستاران باید در برنامه ریزی مراقبت پرستاری اطلاعات ضروری در مورد وضعیت فرهنگی، اجتماعی و قومیتی بیمار به عنوان بخشی از حرفه پرستاری داشته باشند، ضروری به نظر رسید که پژوهشی با هدف تعیین ارتباط شایستگی فرهنگی پرستاران با رفتارهای مراقبتی آن ها در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1398 انجام شود.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی با مشارکت 200 پرستار شاغل در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در شهر تهران که به صورت چند مرحله ای خوشه ای انتخاب شدند، انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه شایستگی فرهنگی Perng و Watson و پرسشنامه رفتارهای مراقبتی CBI-42 از ابتدای آبان ماه تا آخر دی ماه 1398 انجام شد. داده ها پس از جمع آوری، با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 با آزمون تی مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته ها: 

میانگین نمره شایستگی فرهنگی پرستاران 02/15 ± 27/66 و میانگین نمره رفتارهای مراقبتی پرستاران 43/0 ± 28 /5 بود. بیشترین نمره میانگین شایستگی فرهنگی مربوط به بعد حساسیت فرهنگی (50/60) وکمترین نمره میانگین مربوط به بعد دانش فرهنگی (25/56) بود. کمترین نمره میانگین رفتارهای مراقبتی مربوط به بعد احترام قایل شدن برای دیگری (09/5) و بیشترین نمره میانگین مربوط به بعد دانش و مهارت حرفه ای (43/5) بود. به طور کلی بین شایستگی فرهنگی پرستاران مورد پژوهش و رفتارهای مراقبتی آن ها ارتباط معنی دار ضعیفی وجود داشت. همچنین بین تمامی ابعاد رفتارهای مراقبتی و شایستگی فرهنگی به غیر از دانش و مهارت و حساسیت فرهنگی (058/0=P) ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد (05/0>P). همچنین یافته ها نشان داد که افرادی که در بخش اورژانس کار می کنند سطح شایستگی فرهنگی بالاتری دارند و افراد متاهل دارای سطح بالاتر رفتارهای مراقبتی هستند.

نتیجه گیری کلی: 

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین شایستگی فرهنگی پرستاران و رفتارهای مراقبتی آنها ارتباط معنی دار ضعیفی وجود دارد. پیشنهاد می شود با تقویت آنها از طریق آموزش های آکادمیک و ضمن خدمت باعث بهبود ارایه مراقبت های پرستاری به مددجویان شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2191973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!