تاثیر لایه واسط برنج اعمالی به صورت فویل و پوشش پاشش حرارتی بر ریزساختار و خواص مکانیکی اتصال فاز مایع گذرای آلیاژ آلومینیوم به تیتانیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از آنجایی که پاشش ‌حرارتی، فرآیندی اقتصادی و سریع برای پوشش‌دهی سطح محسوب می‌شود و می‌تواند سطحی زبر و تمیز ایجاد نماید، می‌توان از آن به‌منظور اعمال لایه ‌واسط در روش اتصال‌دهی فاز مایع گذرا استفاده نمود. در تحقیق حاضر، اتصال فاز مایع گذرای آلیاژ Al2024 به Ti-6Al-4V با استفاده از لایه‌ واسط فویل برنج و نیز پاشش ‌حرارتی برنج بر روی فلز پایه آلومینیوم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با استفاده از لایه ‌واسط اعمالی به‌صورت پاشش‌حرارتی، به‌دلیل ایجاد عیوب مختلف، مجراهای بیشتری برای نفوذ فراهم شده و به همین علت، پتانسیل نفوذ آلومینیوم و تیتانیم در فصل مشترک اتصال افزایش می‌یابد. سازوکار ایجاد اتصال، مشتمل بر نفوذ مس به سمت آلومینیوم و تیتانیم و تشکیل ترکیبات بین ‌فلزی نظیر TiAl3، TiAl، Al2Cu و AlCuMg و همچنین نفوذ مس از طریق مرزدانه‌های آلومینیوم و تشکیل فاز یوتکتیک است. تشکیل این ترکیبات بین ‌فلزی با استفاده از طیف‌سنجی تفکیک انرژی و پراش پرتو ایکس تایید شد. انحلال فلزات پایه در ناحیه اتصال و فرآیند انجماد هم‌دما در حالتی که از لایه ‌واسط پاشش ‌حرارتی استفاده شد، بیشتر و سریع‌تر از حالتی بود که از فویل به‌عنوان لایه‌ واسط استفاده شد. استحکام برشی ایجادشده در حالت استفاده از پوشش برنج پاشش‌ حرارتی، بیشتر (25مگاپاسکال) از حالتی بود که از لایه‌ واسط به‌صورت فویل (14/6مگاپاسکال) استفاده شد. این کاهش استحکام، می‌تواند به‌علت تجمع و رشد ترکیبات ترد بین ‌فلزی در نزدیکی فصل مشترک اتصال، به‌دلیل کاهش پتانسیل نفوذی آلومینیوم و تیتانیم در ناحیه اتصال باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2423 تا 2432
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!