بررسی نقش کارکرد پیام در ارتقای هوشیاری ضداطلاعاتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نیرو های مسلح به دلیل نقش کلیدی که در تامین امنیت کشور دارند، همواره در معرض تهدیدهای مختلف امنیتی قرار دارند، مقابله و مبارزه با این قبیل تهدیدها در درون ن.م. به یگان حفاظت اطلاعات واگذار شده است، برخورد حفاظت اطلاعات با تهدیدها دو چهره اصلی پیدا می کند. روی اول سکه برخورد واکنشی و نوعا قهرآمیز است که در شکل دستگیری و طرد عناصر متخلف صورت می گیرید و علاوه بر هزینه بر بودن مغایر با فلسفه و رسالت حفاظت اطلاعات است و باید به حداقل ممکن اکتفا شود، روی دیگر سکه انجام اقدام های مختلف از جمله هوشیارسازی کارکنان است که علاوه بر کاهش هزینه های آشکار و پنهان، سازگاری بیشتری نیز با مبانی اعتقادی و نظر اسلام دارد، حال با توجه به مطلب ذکر شده یکی از چالش های اصلی حفاظت اطلاعات ن.م. چگونگی هوشیارسازی مجموعه مورد حفاظت در خصوص تهدیدها و آسیب های است که متوجه مجموعه است و از آنجا که ارتباط اصلی حفاظت با مجموعه تحت حفاظت از طریق آگاه سازی، اطلاع رسانی و هشداردهی است که در تمامی این کانال های ارتباطی یک عامل نقش کلیدی دارد و آن هم پیام است در واقع می توان گفت عنصر اصلی و حیاتی هوشیارسازی مجموعه تحت حفاظت، پیام است، به همین منظور با توجه به اهمیت عناصر پیام در هوشیارسازی و پیشبرد هدف های امنیتی، این تحقیق با هدف «بررسی ساختار و کارکرد پیام بر ارتقای هوشیاری ضداطلاعاتی» انتخاب شده است.

روش شناسی:

 تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش و اجرا توصیفی- تحلیلی است. ابتدا برای شناخت ساختار و کارکرد پیام و شاخص های هوشیاری سازمانی و عوامل موثر بر آن مطالعه کتابخانه ای انجام و سپس با روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی- زمینه ای نقش پیام در هوشیاری ضداطلاعاتی مورد تحلیل قرار گرفته.

یافته ها و نتیجه گیری:

 در این تحقیق کارکردهای عام و خاص پیام به منظور هوشیارسازی دو مرحله ای، با ارایه مدل مشخص شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192481 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!