صیانت از ماموریت های سایبری در سازمان های امنیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به حجم گسترده وظایف و تنوع ماموریت های محوله سازمان های امنیتی نقش اساسی در استقرار امنیت عمومی و اجتماعی و متعاقب آن تثبیت امنیت ملی ایفا می کنند. گستردگی ماموریت های این سازمان، لزوم بهره گیری از سیستم ها و فناوری های نوین مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات را بسیار پررنگ کرده است. با توجه به وظایف ماموریت های حوزه سایبری، کارکنان این حوزه به شدت در معرض تهدیدهای ناشی ازحضور و فعالیت در فضای سایبری هستند؛ بنابراین، حفاظت و صیانت در مقابل تهدیدهای فضای مزبور از قبیل جاسوسی رایانه ای، خرابکاری، براندازی، جنگ سایبری، جنگ الکترونیک، بدافزارها و سایر تهدیدها؛ با بهره گیری از اقدام های پیشگیرانه امری ضروری است.

روش شناسی:

 این پژوهش از حیث هدف کاربردی، از نظر ماهیت به صورت توصیفی- پیمایشی است. انجام پژوهش به شیوه کمی؛ ابزار جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه انجام گردیده است که روایی آن پس از تنظیم اولیه، به تایید متخصصان و خبرگان رسیده است. جامعه آماری در این پژوهش خبرگان مرتبط با حوزه تخصصی فضای سایبری به تعداد 15 نفر در سال 1398 بوده است.

یافته ها و نتیجه گیری: 

نتایج تحقیق حکایت از این دارد که مهم ترین عامل فضای سایبر داده ها و اطلاعات است که همین داده ها و اطلاعات به طور بالقوه بیشترین آسیب پذیری و تهدیدها را برای سازمان های امنیتی به دنبال دارد، مهم ترین هدف های امنیتی، راه کارهای پیشگیرانه محافظت و صیانت از ماموریت های سایبری است؛ از طرفی با توجه به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر اقدام های آفندی به عنوان نوعی پیشگیری و صیانت؛ بنابراین پیشنهاد می گردد، در راستای صیانت از ماموریت ها تمامی ماموریت های سایبری در سازمان های امنیتی در رویکرد آفندی متمرکز گردد و با ایجاد بانک اطلاعاتی از جرایم سایبری رسیدگی شده بر ارتقای امنیت شبکه و صیانت از کارکنان اقدام کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!