امکان استفاده از تصاویر ماهواره ای در برآورد منابع آورد رسوب به مخازن سدهای در حال بهره برداری (مطالعه موردی:حوضه آبخیز سد دز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رسوبگذاری در مخازن پیشنیاز مدیریت پایدار آب می باشد و سد دز به دلیل تنظیم فرکانس برق کشور از اهمیت خاصی برخوردار است. از اهداف کلی این مطالعه شناسایی منابع آورد رسوب در حوضه آبریز با استفاده از تصاویر ماهواره ای و GIS و با بکارگیری  اطلاعات هیدروژیولوژیکی می باشد. به همین منظور با دریافت نتایج آزمایشگاهی کانی شناسی رسوبات سد مشخص شد که 75درصد رسوبات را کانی های کلسیت، دولومیت و کوارتز تشکیل می دهد. با انجام پردازش تصاویر سنجنده ASTER به روش های نسبت باندی، SAM و PCA منابع آورد رسوبات مشخص شدند و با تطبیق با سازندهای زمین شناسی منطقه و با توجه به لیتولوژی سازندها صحت نتایج بررسی شد. اما کانی کوارتز به دلیل اینکه در محدوده مریی و مادون قرمز باند جذب و بازتاب شاخصی ندارد با روش های مذکور بارز نشد و به همین دلیل روش ترکیب باندی (13،12،10) (RGB) به کار برده شد که بر اساس ضریب فاکتور بهینه بهترین نتیجه را دربر دارد و مناطق دارای کوارتز با درجه بالا به رنگ قرمز و مناطق با درجه متوسط به رنگ صورتی بارز شد. برپایه نتایج حاصله تصاویر ماهواره ای می تواند ابزار مناسبی برای شناسایی منابع آورد رسوبات در مخازن سدها باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2193863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!