فراوانی کنه های خانواده ی Ixodidae ناقل Babesia و تعیین فراوانی آلودگی دام و انسان به Babesia در منطقه ی میانکوه استان چهار محال و بختیاری در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

منطقه ی میانکوه از توابع استان چهار محال و بختیاری است که در آن، دام پروری سنتی از رونق بسیاری برخوردار است. Babesiosis، نوعی بیماری انگلی است که اغلب به وسیله ی کنه منتقل می گردد. با توجه به شیوع بالای کنه های سخت در دام های این منطقه، امکان وجود Babesiosis در منطقه وجود دارد. هدف از انجام مطالعه ی حاضر، بررسی فراوانی کنه های خانواده ی Ixodidae ناقل Babesia و فراوانی آلودگی دام و انسان به Babesia در این منطقه بود.

روش ها:

 در این بررسی، 205 نمونه ی دامی و 160 نمونه ی انسانی دریافت و با روش های میکروسکوپی و مولکولی بررسی شدند.

یافته ها:

آلودگی 31 درصد از نمونه های دامی به Babesia توسط روش میکروسکوپیک تایید شد. سپس، تمامی نمونه های مثبت با روش مولکولی مورد بررسی قرار گرفتند که آلودگی 6/65 درصد از نمونه ها به Babesia <ovis تایید گردید. همچنین، 12/13 درصد از نمونه های انسانی آلوده به جنس Babesia </em>بودند که آلودگی 3/33 درصد نمونه ها به گونه ی Ovis توسط روش مولکولی تایید شد. جهت تایید نمونه های منفی تعدادی از نمونه های دامی و انسانی به صورت تصادفی انتخاب و توسط روش مولکولی مورد بررسی قرار گرفتند که منفی بودن تمام آن ها توسط روش مولکولی نیز تایید شد. جنس و گونه ی کنه های صید شده نیز توسط کلید تشخیص ریخت شناسی انجام شد. تمام گونه های صید شده Rhipicephalus </em><sanguineus </em>بودند.

نتیجه گیری:

 با توجه به فراوانی عفونت Babesia در دام های این منطقه، با تشخیص صحیح و درمان به موقع، می توان از گسترش این بیماری در منطقه جلوگیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
664 تا 669
لینک کوتاه:
magiran.com/p2194610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!