ترکیب شیمیایی و فراسنجه های تجزیه پذیری شکمبه ای ماده خشک و پروتئین کنجاله منداب اصلاح شده عمل آوری شده با پرتو میکروویو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این آزمایش به منظور مطالعه اثرات پرتو میکروویو بر تجزیه پذیری ماده خشک و پروتئین خام و حقیقی، قابلیت هضم برون تنی پروتئین خام، ترکیبات ضد تغذیه ای (گلوکوسینولات و اسید فایتیک) و ترکیبات شیمیایی کنجاله منداب اصلاح شده انجام شد. تیمارهای آزمایشی شامل کنجاله منداب اصلاح شده عمل آوری نشده و کنجاله منداب اصلاح شده عمل آوری شده با پرتو میکروویو با قدرت 800 وات به مدت 2، 4 و 6 دقیقه بودند. میزان تجزیه پذیری ماده خشک و پروتئین خام و حقیقی به روش کیسه های نایلونی اندازه گیری شد. مقدار 6 گرم از هر تیمار به مدت صفر، 2، 4، 8، 16، 24 و 48 ساعت در شکمبه سه راس گاو نر تالشی انکوباسیون شد. میزان پروتئین حقیقی با روش برادفورد و نحوه تجزیه شدن آن در زمان های مختلف انکوباسیون در شکمبه با روش الکتروفورز SDS-PAGE تعیین شد قابلیت هضم برون تنی پروتئین خام به روش آنزیمی سه مرحله ای تعیین شد. عمل آوری با پرتو میکروویو سبب کاهش اسید فایتیک و گلوکوسینولات های کنجاله منداب اصلاح شده به صورت روند خطی و درجه دو شد. پرتوتابی با میکروویو به مدت 2، 4 و 6 دقیقه اسید فایتیک کنجاله منداب اصلاح شده را به ترتیب به میزان 13، 30 و 51 درصد نسبت به کنجاله منداب عمل آوری نشده کاهش داد. مقدار گلوکوسینولات های کنجاله منداب پرتوتابی شده با میکروویو به مدت 6 دقیقه به میزان 67 درصد نسبت به کنجاله عمل آوری نشده کاهش یافت. پرتو میکروویو کاهش بخش سریع تجزیه، نرخ ثابت تجزیه و تجزیه پذیری موثر ماده خشک و افزایش بخش کند تجزیه ماده خشک و پروتئین خام و حقیقی کنجاله منداب اصلاح شده را سبب شد. قابلیت هضم برون تنی پروتئین خام کنجاله منداب اصلاح شده با عمل آوری با میکروویو تا 4 دقیقه به طور معنی دار افزایش یافت. الکتروفورز پروتئین کنجاله منداب اصلاح شده نشان داد که عمده پروتئین در آنها شامل ناپین (آلبومین S2) با دو زیرواحد و کروسیفرین (گلوبولین S12) با چهار زیرواحد بود. تجزیه های الکتروفورز پروتئین کنجاله منداب اصلاح شده نشان داد که در کنجاله منداب اصلاح شده عمل آوری نشده چهار زیرواحد کروسیفرین؛ در کنجاله کنجاله منداب اصلاح شده عمل آوری شده، چهار زیرواحد کروسیفرین و زیرواحدهای ناپین بخش عمده پروتئین عبوری را تشکیل دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که عمل آوری با میکروویو سبب کاهش تجزیه پذیری پروتئین خام و حقیقی در شکمبه، افزایش قابلیت هضم برون تنی پروتئین خام و کاهش مقدار ترکیبات ضد تغذیه ای کنجاله منداب اصلاح شده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p2197280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!