مکان یابی مناطق مستعد کشت گونه دیودال (Ammodendron persicum) در منطقه جنوب استان کرمان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از تحقیق حاضر، مکان یابی مناطق مستعد کشت گونه دیودال (Ammodendron Persicum) در منطقه جنوب کرمان با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) برای وزن دهی لایه ها و Fuzzy جهت تلفیق لایه ها می باشد. بدین منظور پس از تعیین عوامل تاثیرگذار بر رشد گونه دیودال (ژیومورفولوژی، کاربری اراضی، میزان بارش، میزان شوری و ارتفاع)، پرسشنامه های مربوط، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی تهیه شد و در اختیار کارشناسان قرار گرفت. سپس نتایج خروجی از این مرحله در محیط سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) فازی سازی و روی هم گذاری شد و در نهایت وضعیت استعداد مناطق مختلف منطقه جنوب کرمان جهت استقرار گونه دیودال مشخص گردید. نتایج نشان داد که معیار کاربری اراضی با اهمیت نسبی 38/0 بیشترین اهمیت را در استقرار گونه دیودال دارد. دلیل این امر این است که این گونه فقط در کاربری تپه های ماسه ای می تواند رشد کند. همچنین معیارهای بارش، ارتفاع، ژیومورفولوژی و شوری به ترتیب با اهمیت 25/0، 18/0، 11/0 و 08/0 در رده های بعدی قرار می گیرند. نتایج همچنین نشان داد که 19% از منطقه جنوب کرمان دارای قابلیت زیاد برای استقرار گونه دیودال است. دلیل این امر وجود تپه های ماسه ای فراوان و همچنین بارندگی مناسب است. همچنین 16% در کلاس متوسط و به ترتیب 48 و 17% در کلاس های قابلیت کم و خیلی کم قرار دارد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که استفاده هم زمان از GIS و AHP یک روش بسیار مناسب و به راحتی قابل اجرا برای مکان یابی مناطق مناسب کشت گونه های گیاهی مختلف است.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!