اثر عصاره شاهدانه در آسیب القایی میدان های الکترومغناطیسی بر بلوغ فولیکول های تخمدانی و تغییرات سطح هورمونی در موش کوچک آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امواج الکترومغناطیسی (EMF) ترکیبی از امواج الکتریکی و مغناطیسی هستند. انرژی حمل شده به وسیله این تابش ها در بافت های زنده جذب می شود. به نظر می رسد که میدان های الکترومغناطیسی می توانند باعث ناباروری در زنان شوند.  شاهدانه گیاهی یک ساله و لیفی است و در مناطق گرمسیری به طور خودرو می روید. این پژوهش با هدف بررسی اثر حفاظتی عصاره  شاهدانه با غلظت های 50، 100 و 150 میلی گرم بر کیلوگرم  و میدان الکترومغناطیسی با فرکانس 50 هرتز و شدت 50 گاوس بر بلوغ فولیکول های تخمدانی و تغییرات سطح هورمون های FSH، LH، استرادیول و پروژسترون در موش ماده نابالغ نژاد NMRI انجام شده است. در پژوهش حاضر 48 سر موش کوچک آزمایشگاهی نژاد ماده نابالغ NMRI با سن تقریبی 16 روزه و وزن حدود 18 گرم در 8 گروه تقسیم شدند. بعد از تیمار، نمونه ها تشریح و تخمدان ها از بدن آن ها خارج شدند. سپس وزن تخمدان ها با ترازوی دیجیتال ثبت شد و پس از طی مراحل آماده سازی بافتی شمارش تعداد فولیکول های بدوی، اولیه، ثانویه و آترزی و تعیین سطح هورمون ها انجام شد. نتایج نشان داده است که غلظت 50 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره  شاهدانه می تواند بعد از اثر میدان 50 گاوس، تعداد انواع فولیکول ها را افزایش و تعداد فولیکول های آترزی را کاهش دهد. کاربرد غلظت 50 بعد از تیمار با میدان 50 گاوس افزایش سطح هورمون های FSH، LH و استرادیول را باعث شد و سطح پروژسترون را کاهش داد. یافته ها بیانگر این است که عصاره  شاهدانه با غلظت 50 میلی گرم بر کیلوگرم می تواند نقش محافظتی در جلوگیری از کاهش تعداد فولیکول های حاصل از آسیب القا شده توسط امواج الکترومغناطیسی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
267 تا 277
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198076 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!