شاخص های عدالت در سلامت و تعیین کننده های اجتماعی آن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رسیدن به هدف سلامت برای همه یا پوشش همگانی سلامت بدون تحقق عدالت در سلامت میسر نیست. عدالت در سلامت به معنی کاهش یا حذف آن دسته از نابرابری های سلامت است که قابل اجتناب می باشند و در واقع این عوامل در بین اقشار جامعه به صورت ناعادلانه توزیع شده اند. در این مقاله، مهم ترین عوامل مرتبط با عدالت در سلامت و نیز شاخص های آن ارایه می شود.

روش

69 شاخص که با همکاری نهادهای مرتبط تبیین شده و به تایید ریاست محترم جمهور رسیده اند، معرفی شده اند.

یافته ها

مهم ترین این عوامل عبارتند از: فقر، تبعیض، نداشتن شغل مناسب، نداشتن درآمد کافی، بی سوادی و کم سوادی، نداشتن مسکن و محل کار مناسب، عدم برخورداری از محیط زیست پاک و ایمن، عدم برخورداری از خدمات سلامت کارآمد و قابل تحمل از نظر هزینه، عدم مراعات اخلاق حرفه ای و اسلامی و پاسخگویی در فرآیند دریافت خدمات سلامت، حکمرانی نامناسب در نظام سلامت، عدم برخورداری از امنیت و ایمنی غذایی، عدم برخورداری از حمایت های اجتماعی و عدم برخورداری از امکان استفاده از حمل و نقل مناسب.
بدین ترتیب در ارزیابی عدالت در سلامت و از آن مهم تر اقدام برای کاهش یا رفع بی عدالتی لازم است شاخص های اندازه گیری عدالت در سلامت علاوه بر عرصه سلامت، عرصه های تعیین کننده های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را نیز شامل شود و به تفکیک متغیرهایی چون جنس، محل سکونت، گروه های اقتصادی و اجتماعی و غیره بیان شوند تا با مشارکت مردم و همکاری سایر نهادهای دولتی و غیردولتی بتوان به کاهش یا رفع آن اقدام کرد.

نتیجه گیری

از 69 شاخص مصوب، 38 شاخص مربوط به حیطه سلامت، 12 شاخص مربوط به حیطه محیط فیزیکی و زیرساخت، 10 شاخص مربوط به توسعه اجتماعی و انسانی، 4 شاخص مربوط به توسعه اقتصادی و 5 شاخص در ارتباط با حکمرانی مناسب می باشد. به امید به کارگیری این شاخص ها در سطح شهرستان و کاهش نابرابری ها در سلامت ضمن ارتقای مستمر آن ها

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 154
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!