مدلسازی احتمال وقوع و بررسی اثر مکانی عوامل موثر بر فرسایش گالی با استفاده از رگرسیون درختی تقویت شده

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 فرسایش گالی یکی از انواع فرسایش‌ آبی محسوب می شود که در طی پیشرفت این نوع فرسایش، اراضی کشاورزی به شکل غیرقابل استفاده درمی‌آیند. با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و محیطی، عوامل متنوعی در ایجاد و گسترش فرسایش گالی تاثیر دارند. در تحقیق حاضر با توجه به گسترش شدید فرسایش گالی در منطقه‌ی جعفرآباد مغان و آسیب رساندن به اراضی کشاورزی و مرتعی مرغوب، به مدلسازی احتمال وقوع و بررسی عوامل تاثیرگذار در رخداد فرسایش گالی در منطقه پرداخته شده است.

مواد و روش‌ها

در این مطالعه که در منطقه جعفرآباد مغان(قره دره) انجام پذیرفت، تاثیر فاکتورهای شیب، جهت شیب، انحنای شیب، ارتفاع، درصد رس خاک افقA، درصد رس افقB، درصد شن افقA، درصد شن افقB، میزان ماده آلی خاک سطحی، فاصله از جاده‌ها و فاصله از رودخانه‌ها با استفاده از مدل رگرسیون درختی تقویت شده مورد بررسی قرار گرفت و همچنین نقشه پیش‌بینی فرسایش گالی منطقه نیز تهیه گردید.

نتایج و بحث

نتایج نشان داد که فاکتورهای فاصله از رودخانه، درصد شن افقA، درصد رس افقA و همچنین میزان ماده آلی خاک سطحی به ترتیب با درصد تاثیر 3/16 ، 1/13 ، 4/11 و 7/10، بیشترین مشارکت را در احتمال رخداد فرسایش گالی داشتند. و همچنین کمترین تاثیر مربوط به جهت شیب و ارتفاع به ترتیب با 4/5 و 5/5 درصد مشارکت بوده که می‌تواند به دلیل نبود تغییرات ارتفاعی چشمگیر در منطقه باشد. بر اساس نقشه پیش‌بینی مشخص گردید که 63/10 درصد از مساحت منطقه‌ی مورد مطالعه در طبقه حساسیت بسیار زیاد قرار گرفته است. مقدار AUC برای مدل رگرسیون درختی تقویت شده در این تحقیق 81/0 محاسبه گردید که نشان دهنده تخمین خوب مدل در پیش‌بینی مناطق حساس به فرسایش گالی است.

نتیجه‌گیری

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان از تاثیر بالای خصوصیات سطحی زمین در شروع فرسایش گالی را دارد. با توجه به اینکه بیشترین تاثیر در احتمال رخداد فرسایش گالی مربوط به فاصله از رودخانه‌ و خصوصیات خاک سطحی می‌باشد، می‌توان با مدیریت آبراهه‌ها و گالی‌های رخ داده و همچنین افزایش دانش کشاورزان منطقه در مورد اهمیت مدیریت خاک و کشاورزی پایدار، میزان حساسیت اراضی منطقه به فرسایش گالی را کاهش داد. نتایج به دست آمده نشان از مناسب بودن مدل رگرسیون درختی تقویت شده برای انجام تحقیقات مشابه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
167 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!