مقایسه رئالیسم در عناصر داستانی چشم هایش و مادام بواری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

ریالیسم در ایران به‌عنوان مکتب ادبی، بیش از یک سده پس از اروپا پا به عرصه ظهور گذاشت و در میان نویسندگان جایگاهی ویژه پیدا کرد. بزرگ علوی جزو نخستین گروه نویسندگان ایرانی است که می‌توان بسیاری از ویژگی‌های مکتب واقع‌گرایی را در آثار او مشاهده کرد. وی در رمان مشهور خود، «چشم‌هایش»، سعی کرده است گوشه‌ای از اوضاع اجتماعی– سیاسی ایران را با دیدی واقع‌گرایانه به تصویر بکشد. گوستاو فلوبر نیز از نویسندگان برجسته ریالیست سده نوزدهم فرانسه، با همین دیدگاه روابط حاکم بر جامعه آن روزگار فرانسه را با نگارش رمان «مادام بواری» به تصویر کشیده است. پژوهش حاضر به تحلیل و مقایسه مولفه‌های مکتب ریالیسم با توجه به عناصر داستانی در ساختار این دو داستان پرداخته است، تا به این سوالات پاسخ دهد که آیا اصول ریالیسم در هر دوداستان رعایت شده است؟ و آیا در این زمینه می‌توان علوی را متاثر از فلوبر در مادام بواری دانست؟ نتایج پژوهش نشان می‌دهند که ویژگی‌های واقع‌گرایی در هر دو داستان کاملا رعایت شده است اما باتوجه به روحیه رمانتیک علوی، کاملا نمی‌توان چشمهایش را متاثر از مادام بواری دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2198934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!