اثر پیش تیمار لیزر بر شاخص های جوانه زنی دانه، فعالیت آلفا آمیلاز و رشد دانه رست خار مریم (.Silybum marianum L) در شرایط نرمال و تحت تنش سرب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اخیرا پیش تیمار دانه ها با لیزر هلیوم - نیون به عنوان یکی از ایمن ترین شیوه های تقویت جوانه زنی دانه ، رشد دانه رست و افزایش مقاومت گیاهان به تنش ها، علاقه جامعه علمی را به خود جلب کرده است. در این مطالعه، اثر لیزر بر شاخص های جوانه زنی بذر گیاه خارمریم (Silybum marianum L.) در شرایط نرمال و تحت تنش سرب بررسی گردید. ابتدا اثر غلظت های مختلف نیترات سرب (0، 125، 250، 500 و 1000 ppm) بر جوانه زنی نسبی، شاخص مقاومت ریشه و شاخص تحمل جوانه زنی دانه های خارمریم در یک آزمایش با طرح کاملا تصادفی ارزیابی شد. نتایج نشان داد که ppm 125 نیترات سرب، اثر معنی داری بر درصد جوانه زنی دانه و رشد ریشه نداشت، اما غلظت های بالاتر پارامترهای فوق الذکر را کاهش داد. دومین آزمایش، اثر لیزر هلیوم - نیون با توان های مختلف (5، 10 و 15 میلی وات) و مدت زمان های متفاوت (0، 5، 10، 20 و 40 دقیقه) بر جوانه زنی بذر در یک آزمایش فاکتوریل با طرح کاملا تصادفی، بیشترین سرعت جوانه زنی، انرژی جوانه زنی، طول دانه رست و بنیه طولی را با تابش 10 میلی وات به مدت 20 دقیقه نشان داد. در سومین آزمایش، اثر متقابل مدت تابش لیزر هلیوم - نیون با توان 10 میلی وات (0، 20 و 40 دقیقه) و غلظت های نیترات سرب (0، 250 و 500 ppm) در یک آزمایش فاکتوریل با طرح کاملا تصادفی نشان داد، لیزر هلیوم - نیون با یک الگوی وابسته به دوز، جوانه زنی بذر، فعالیت آنزیم آلفا آمیلاز و رشد دانه رست را در هر دو شرایط با و بدون تنش سرب بهبود بخشید.
زبان:
فارسی
صفحات:
339 تا 352
لینک کوتاه:
magiran.com/p2199067 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!