بررسی دیدگاه های جامعیت قرآن کریم به ویژه در شریعت با نگاهی بر دیدگاه صادق بلعید در «القرآن و التشریع»
مسئله «جامعیت قرآن» که در روزگار ما اهمیتی دوچندان یافته، از دیرباز بهعنوان یکی از جنبههای اعجاز قرآن مورد استناد اندیشمندان اسلامی بوده است؛ هرچند این اصطلاح از واژگان نوظهور است و در آثار پیشینیان با عنوانهایی همچون علوم مستنبط از قرآن، مورد اشاره قرارگرفته است. در اصل جامع بودن قرآن در گستره هدایت و تامین نیازهای بشر، میان شیعه و سنی اختلافی نیست؛ ولی در مصداقها، کیفیت و گستره جامعیت قرآن و احکام اختلافهای فراوانی یافت میشود که بهسادگی نمیتوان از آن چشمپوشی کرد. در این نوشتار ضمن بررسی دو دیدگاه حداکثری و حداقلی و تطبیق نظریات صادق بلعید با این دیدگاهها، اصالت و برتری دیدگاه اعتدالی آشکار میشود. در دیدگاه حداکثری، قرآن کریم جامع همه دانشها و موضوعات الاهی و بشری است. در برابر آن، دیدگاهی است که مفاهیم و معارف قرآن را فردی و مربوط به حیات اخروی انسان دانسته و حتا در مسایل فقهی به حداقل نظر داده است. این دیدگاه موردتایید صادق بلعید، استاد دانشگاه تونس، در کتاب «القرآن و التشریع» است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.