بررسی وضعیت فعالیت های دانشی کتابداران کتابخانه های عمومی و دانشگاهی استان کرمانشاه در ابعاد فردی و سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 با توجه به اهمیت فعالیت‏های دانشی، هدف این مطالعه تعیین وضعیت فعالیت های دانشی درابعاد فردی وسازمانی میان کتابداران کتابخانه های دانشگاهی وعمومی استان کرمانشاه است.

روش پژوهش:

 پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به‏ روش پیمایشی است. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه هوانگ استفاده شده است، که پس از اعتباریابی میان نمونه پژوهشی توزیع گردید. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 170 نفر تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده‏ها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس انجام شده است.

یافته‏ ها:

 بیشترین میانگین فعالیت های دانشی در ابعاد فردی مربوط‏ به مولفه ی جذب دانش و کمترین مربوط‏ به انتشار دانش و در ابعاد سازمانی بیشترین میانگین مربوط به مولفه ی یکپارچه‏سازی دانش و کمترین مربوط به مولفه ی توسعه دانش بود. درخصوص مقایسه وضعیت فعالیت های دانشی درابعاد فردی و سازمانی بین کتابداران کتابخانه های عمومی و دانشگاهی (به جز موانع دانش) تفاوت معنی‏داری مشاهده نشد. میانگین نمره دیدگاه کتابداران مورد مطالعه درخصوص وضعیت فعالیت های دانشی درابعاد سازمانی نسبت به فعالیت های دانشی درابعاد فردی به‏طورمعنی داری بیشتر است. وضعیت فعالیت های دانشی درابعاد فردی و سازمانی درکتابخانه های عمومی و دانشگاهی درحد مطلوبی قرار دارد.

نتیجه ‏گیری:

 با توجه ‏به پایین بودن میانگین رتبه مولفه های انتشار و توسعه دانش، ضروری است تا مسیولان کتابخانه ها، با برگزاری همایش ها و سمینارهای مرتبط با حوزه شغلی و استفاده از مشوق های ترغیبی، زمینه حضور کتابداران در فعالیت های اجتماعی و نشر افکار و ایده‏های آن ها را مهیا و برنامه های آموزشی منظمی را جهت کسب دانش تجربی نیروهای تازه استخدام شده اجرا و حدود وظایف شغلی آن‏ها را تعریف و با استفاده از نیروهای مجرب به تشریح منابع آموزشی و پایگاه های اطلاعاتی مربوط به کتابخانه اهتمام ورزند.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2203478 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!