مدل یابی بروز نشانه های اختلالات شخصیت در پرستاران در مرحله گذراندن طرح نیروی انسانی و دانشجویان سال آخر رشته پرستاری بر اساس آسیب های دوران کودکی با نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 آسیب‏‏های دوران کودکی، عواقب پایدار و جبران‏ناپذیری را بر جا می‏گذارد. به طوری که از آثار روان‏شناختی طولانی‏مدت آن، می‏توان به بروز مشکلات رفتاری و روان‏شناختی عمده در نوجوانی و بزرگسالی از جمله اختلالات شخصیت خوشه C اشاره کرد. یکی از متغیرهایی که به نظر می‏رسد از آسیب‏های دوران کودکی تاثیر می‏پذیرد و می‏تواند منجر به بروز نشانه‏ های اختلالات شخصیت شود، تنظیم شناختی هیجان است. از آنجا که پرستاران بزرگ‌ترین گروه بهداشتی و درمانی را تشکیل و بیش از هر گروه دیگری از کارکنان بیمارستان، بهره‏وری و پیشرفت سازمان را تحت تاثیر قرار می‏دهند، بنابراین مطالعه و بررسی پیشایندهای اختلال شخصیت در دانشجویان پرستاری از اهمیت بالایی برخودار است. هدف اصلی این پژوهش ارایه‏ ی یک مدل از آسیب‏های دوران کودکی و تنظیم شناختی هیجان برای کمک به فهم بهتر اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان پرستاری بود.

روش بررسی

 در این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی، 291 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1398 که به روش خوشه‌ای ساده انتخاب شده بودند، شرکت کردند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه آسیب‏های دوران کودکی، پرسشنامه تنظیم‏ شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه چند محوری بالینی Millon -3 (MCMI-III) بودند. به منظور تحلیل داده‏ های آماری از روش ضریب همبستگی پیرسون توسط نرم‏ افزار SPSS نسخه 16 و به منظور تعیین برازش مدل مورد مطالعه از مدل معادلات ساختاری در نرم‏ افزار AMOS-22 برای تحلیل مسیر متغیرهای مشاهده ‏پذیر بهره ‏گیری به عمل آمد.

یافته ‏ها:

یافته ها نشان داد که آسیب‏‏های عمومی، سوءاستفاده ‏های جسمی و سوءاستفاده‏های جنسی دوران کودکی می‌توانند اختلال‏ شخصیت وسواسی- جبری دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 01/0>p، 0005/0>p و 0005/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (01/0>p) تبیین کنند. سوءاستفاده ‏های جسمی دوران کودکی می‌توانند اختلال شخصیت اجتنابی دانشجویان را یا به صورت مستقیم (05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند. سوءاستفاده ‏های جسمی و سوءاستفاده‏ های جنسی دوران کودکی می‌توانند اختلال‏ شخصیت وابسته دانشجویان را یا به صورت مستقیم (به ترتیب 001/0>p  و 05/0>p) و یا به صورت غیرمستقیم از طریق سبک‏های ناسازگار تنظیم شناختی هیجان (05/0>p) تبیین کنند.

نتیجه ‏گیری کلی: 

نتایج نشان داد آسیب‏های دوران کودکی، بدتنظیمی‏ های هیجانی در دوران بزرگسالی را به دنبال دارند و نبود راهبردهای تنظیم هیجان مناسب، می‏تواند منجر به بروز نشانه‏ های اختلالات شخصیت خوشه C شود. بنابراین آموزش راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان به عنوان یک مکانیسم تاثیرگذار بر اصلاح تنظیم شناختی هیجان عمل کرده و راهی مناسب برای بهبود اختلالات شخصیت خوشه C دانشجویان محسوب می‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2204624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!