بررسی اثر تغییر اقلیم بر راندمان حذف مواد آلی کربنی در حوضه آبریز جاجرود: از سد تا تصفیه خانه آب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

 با توجه به این که رودخانه جاجرود یکی از رودخانه های مهم تامین کننده آب شرب شهر تهران است، ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر خصوصیات کمی و کیفی آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی اثر تغییر اقلیم بر راندمان حذف مواد آلی کربنی در حوضه آبریز جاجرود انجام پذیرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، مدل گردش عمومی CanESM2 و مدل ریز مقیاس سازی SDSM و مدل HYMOD به ترتیب برای شبیه سازی داده های اقلیمی و میزان رواناب در حوضه جاجرود مورد استفاده قرار گرفتند. اثر سناریوهای تغییر اقلیمی RCP2.6، RCP4.5 و RCP8.5 برای دوره 2006 تا 2050 شبیه سازی شدند. به منظور مدل سازی داده های کیفی از مدل رگرسیون گام به گام (STWR) و رگرسیون خطی (LM) در محیط نرم افزار MATLAB استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که دمای این حوضه در افق آینده حدود 25/2 درجه سانتی گراد نسبت به دوره پایه گرم تر می شود. میزان بارش و رواناب نیز در کل حوضه آبریز جاجرود به ترتیب به میزان 10 میلی متر و 93 درصد و غلظت کربن آلی کل ورودی به تصفیه خانه حدود 3 برابر افزایش خواهد یافت که سبب افزایش بارگذاری کربن در واحدهای مختلف تصفیه خانه خواهد شد.

استنتاج :

افزایش بارندگی از طریق شستشوی زمین های کشاورزی بالا دست و افزایش دما از طریق افزایش فعل وانفعالات زیستی از عوامل بدتر شدن کیفیت آب ورودی به سد و افزایش کربن آلی ورودی به تصفیه خانه هستند. از طرف دیگر تصفیه خانه آب تهران پارس با راندمان فعلی استانداردهای آب آشامیدنی را از نظر کربن آلی تامین نخواهد کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!