بررسی ارتباط پلی مورفیسم rs 1800561 ژن CD38در میزان ابتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

لوسمی لنفوسیتی مزمن، یکی از شایع ترین لوسمی های بزرگسالان می با شد که با انباشت لنفوسیت های نوع B به ظاهر بالغ در خون محیطی و اندام های لنفاوی مشخص می شود. از مهم ترین مارکرهای تشخیص و پیش آگهی CLL، ژن CD38 است. پلی مورفیسم به عنوان یک منبع ژنتیکی عمده از تغییر فنوتیپی درون یک گونه در نظر گرفته می شوند و می تواند در میزان ابتلا به بیماری دخیل باشد. بر این اساس، بررسی پلی مورفیسم ژن CD38 (rs 1800561) در میزان ابتلا و ارتباط آن با پارامترهای بالینی و آزمایشگاهی بیماران CLL مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها: 

در این مطالعه توصیفی جهت تایید ابتلا به بیماری CLL، مارکرهای سطحی CD5، CD19 وCD23  با استفاده از روش ایمنوفنوتایپینگ استفاده شد. پلی مورفیسم ژن CD38 در 70 بیمار مبتلا به CLL و 70 فرد سالم به عنوان کنترل، با روش PCRاختصاصی پلی مورفیسم ((Tetra-ARMS-PCR مورد مطالعه قرار گرفت. آنالیزهای آماری با استفاده از نرم افزار 18SPSS و Chi square Pearson انجام گرفت.

یافته ها: 

 در گروه بیمار، 97 درصد ژنوتیپ طبیعی (CC)، 5/1 درصد هتروزیگوت (CT) و 5/1 درصد هموزیگوت (TT) مشاهده کردیم. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که افراد گروه کنترل دارای 5/98 درصد ژنوتیپ طبیعی (CC) و5/1 درصد هتروزیگوت ((CT بودند. میزان فراوانی آلل C و T نیز در دو گروه بیمار و کنترل به ترتیب 9/97 درصد، 1/2 درصد، 3/99 درصد و 7/0 به دست آمد.

استنتاج

بر اساس یافته های مطالعه حاضر، علی رغم تفاوت در فراوانی آلل های T و C در بین گروه بیماران و افراد سالم، تفاوت معنی داری در بروز این پلی مورفیسم و خطر ابتلابه بیماری CLL وجود ندارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205744 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!