بررسی کیفی و کمی آلکالوئیدهای پیرولیزیدینی در گیاهان دارویی عرضه شده در عطاری ها

پیام:
نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آلکالوییدهای پیرولیزیدین، گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که در خانواده های مختلف گیاهی به عنوان متابولیت های ثانویه مشاهده می شوند. این ترکیبات می توانند مشکلات مختلفی مانند آسیب های کبدی، کلیوی و ریوی ایجاد کنند و وجود آن ها در محصولات گیاهی عطاری ها خطر آسیب دیدگی را افزایش می دهد. بنابراین هدف از این مطالعه  ارزیابی کمی و کیفی آلکالوییدهای پیرولیزیدین در گیاهان دارویی عطاری های شهرستان ساری بود.

مواد و روش ها:

 126 نمونه گیاهی از عطارهای ساری در سال 1397 جمع آوری شد. برای ارزیابی کیفی به صورت آزمایشگاهی از معرف ارلیخ استفاده شد، سپس از کروماتوگرافی گازی  برای شناسایی و کمیت آلکالوییدها استفاده شد.

یافته ها: 

در آزمایشات عصاره گیاه Echium amoenum حاوی 61/6 درصد سوپینین و 83/12 درصد یوروپین و فاقد هلیوترین تشخیص داده شد. عصاره گیاه Malva sylvestris دارای 68/31 درصد هلیوترین و 54/3 درصد یوروپین تشخیص داده شد و فاقد سوپینین بود. عصاره گیاهان Helicteres isora، Melissa officinalis، Triticum sp.، Rosmarinus officinalis به ترتیب حاوی 81/11، 16/22 ،17/10 و 33/5 درصد سوپینین و همچنین51/41، 31/19، 48/55 و 44/35درصد هلیوترین بودند. هیچکدام از این عصاره های گیاهان یوروپین را در آزمایش نشان ندادند. عصاره گیاه Urtica dioica تنها عصاره ای بود که هر سه ترکیب را در خود داشت (87/14 درصد سوپینین،17/30 درصد هلیوترین و 37/5 درصد یوروپین).

استنتاج

میزان اندکی از گیاهان مورد آزمایش حاوی آلکالوییدهای پیرولیزیدینی بودند. بنابرین خطر جدی در مصرف گیاهان عطاری ها  از نظر این ترکیبات وجود ندارد. اما برای ارزیابی های بیش تر به جامعه آماری بیش تری  از گیاهان عطاری ها نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2205745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!