تاثیر تمرین هوازی همراه با مکمل دهی عصاره چای سبز بر پروتئین های Bax و Bcl-2 بافت قلب موش های صحرایی نر سالخورده به روش ایمونوهیستوشیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پیری با اختلال در عملکرد بیولوژیکی همراه است و باعث بروز بیماری هایی از جمله دیابت، افزایش فشارخون و نارسایی قلبی و عروقی می شود. تمرین هوازی منظم و عصاره چای سبز با داشتن خواص آنتی اکسیدانی می توانند عوارض پیری را کاهش دهند. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر تمرین هوازی همراه با مصرف عصاره چای سبز بر میزان پروتئین های Bax و Bcl-2 بافت قلب موش های صحرایی نر سالخورده بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 32 سر موش صحرایی نر به صورت تصادفی در چهار گروه 8 تایی شامل گروه کنترل، گروه تمرین، گروه مکمل و گروه تمرین + مکمل قرار گرفتند. گروه های تمرینی 12 هفته (5 روز در هفته) فعالیت هوازی با شدت 60 تا 75 درصد اوج اکسیژن مصرفی انجام دادند، در همین مدت گروه های دریافت کننده مکمل، مکمل عصاره چای سبز دریافت کردند. برای اندازه گیری بیان Bax و Bcl-2 از روش ایمنوهیستوشیمی استفاده شد. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukey آنالیز شدند.

یافته ها

بیان Bax به صورت معنی داری در گروه های تمرین (031/0p=)، مکمل (002/0p=) و تمرین+ مکمل (000/0p=) نسبت به گروه کنترل کاهش داشت. همچنین، بیان Bcl-2 به صورت معنی داری در گروه تمرین+ مکمل نسبت به گروه کنترل افزایش نشان داد (036/0p=).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج مطالعه حاضر می توان گفت ترکیب 12 هفته تمرین هوازی با مصرف مکمل عصاره چای سبز نسبت به تمرین هوازی و مصرف مکمل چای سبز به تنهایی می تواند بیان Bax و نسبت Bax به Bcl-2 در بافت قلب رت های نر سالخورده را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2206973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!