تاثیر جایگزینی شورتنینگ با اتیل سلولز تقویت شده با آدیپیک اسید بر خصوصیات فیزیکوشیمایی و حسی کیک روغنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به توجه جهانی مبنی بر کاهش میزان دریافت اسیدهای چرب ترانس طی سال‏های اخیر کاربرد اولیوژل‏ها به عنوان جایگزین روغن‏های ساختار یافته توجه ویژه‏ای را به خود جلب کرده است. در این راستا، هدف از مطالعه‏ی حاضر تولید اولیوژل اتیل سلولز تقویت شده با اسید آدیپیک و کاربرد آن به عنوان جایگزین شورتنینگ در کیک می‏باشد.

مواد و روش ها: 

ابتدا نمونه ‏های اولیوژل با کاربرد اتیل سلولز در دو غلظت 6 و 2 درصد وزنی/وزنی و اسید آدیپیک در دو غلظت‏ 0 و 4 درصد وزنی/وزنی تهیه شدند. سپس، اولیوژل‏های تولیدی به عنوان جایگزین 50 درصد شورتنینگ در فرمولاسیون کیک مورد استفاده قرار گرفته و از نظر ویژگی های حسی، بافتی و پایداری به اکسیداسیون بررسی شدند.

یافته ها : 

نتایج حاصل نشان داد که جایگزینی 50 درصد شورتنینگ با اولیوژل ترکیبی اتیل سلولز- اسید آدیپیک بر خلاف اولیوژل مبتنی بر اتیل سلولز باعث بهبود پروفایل بافتی کیک مخصوصا سفتی آن گردید. میزان رطوبت، حجم مخصوص و تخلخل نمونه‏ های کیک با جایگزینی 50 درصد شورتنینگ توسط اولیوژل‏ها به طور معنی ‏داری (05/0 <p) کاهش یافتند. همچنین نمونه‏ی کیک تهیه شده با اولیوژل اتیل سلولز- اسید آدیپیک کم‏ترین میزان عدد پر اکسید (meqO2/kg 05/0±96/0) را در پایان مدت نگه‏داری 90 روزه نشان داد. نزدیک‏ترین امتیاز حسی به امتیاز نمونه‏ی شاهد برای صفات حسی بو، طعم، بافت، رنگ و پذیرش کلی نیز به نمونه ‏ی کیک تهیه شده با اولیوژل اتیل سلولز- اسید آدیپیک تعلق گرفت.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصل، اولیوژل ترکیبی اتیل سلولز- اسید آدیپیک دارای پتانسیل کافی برای کاربرد به عنوان جایگزین شورتنینگ در کیک و سایر محصولات نانوایی به منظور تولید محصولات غذایی سالم و در عین حال با کیفیت بالا می‏باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2207958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!