تاثیر ارقام مختلف سیب زمینی روی جمعیت تریپس پیاز، Thrips tabaci Lindeman و دشمنان طبیعی آن در شرایط مزرعه ای استان اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

تریپس پیاز، Lindeman Thrips tabaci یکی از آفات مهم سیب زمینی در استان اردبیل می باشد که با تغذیه از شیره سلولی و انتقال عوامل بیمارگر به محصول سیب زمینی خسارت می زند. در این پژوهش تراکم جمعیت این آفت تنوع گونه ای دشمنان طبیعی آن و نیز تراکم جمعیت دشمنان طبیعی غالب آن روی  چهار رقم سیب زمینی به نام های Agria، Savalan، Arensa و Fantasia در شرایط مزرعه ای طی دو سال 1390 و 1391 مطالعه شد. در هر دو سال، کمترین تراکم لاروها و حشرات کامل روی رقم Agria مشاهده گردید. در این تحقیق، 21 گونه شکارگر جمع آوری و شناسایی شدند که از میان آن‏ها Aeolothrips intermedius Bagnall و Orius niger (Wolff) بیشترین درصد فراوانی نسبی را روی هر چهار رقم سیب زمینی مورد مطالعه داشتند. بیشترین شاخص تنوع شانون برای جامعه‏ی شکارگرها روی رقم Agria محاسبه گردید. همچنین، بیشترین شاخص شباهت تنوع گونه ای موریسیتا- هورن (989/0 در سال 1390 و 986/0 در سال 1391) شکارگرها روی رقم های Arensa و Fantasia و کمترین مقدار این شاخص (948/0 در هر دو سال) روی رقم های Agria و Savalan مشاهده شد. در هر دو سال، تراکم دو گونه شکارگر A. intermediusو O. nigerروی رقم های Agria و Savalan به طور معنی داری از رقم های Arensa و Fantasia  بیشتر بود. همچنین، بیشترین درصد ماده های هر دو گونه شکارگر روی بوته‏های رقم Agria مشاهده گردید. بنابراین، می توان نتیجه گیری کرد که کشت رقم Agria می تواند در کاهش جمعیت تریپس پیاز و حفاظت و حمایت از دشمنان طبیعی در مزارع سیب زمینی مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 356
لینک کوتاه:
magiran.com/p2209126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!