اثر پری بیوتیک و عصاره بابونه، پونه و مرزنجوش بر عملکرد تخم گذاری، فراسنجه های خونی، و ریخت-شناسی روده مرغان تخم گذار در اواخر تولید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اثر پری بیوتیک و عصاره سه گیاه دارویی بابونه، پونه و مرزنجوش بر عملکرد، ریخت شناسی روده و برخی فراسنجه های خونی مرغ های تخم گذار در اواخر دوره تولید، با استفاده از 60 قطعه مرغ تخم گذار سویه تترا-اس ال قهوه ای با سن 80 هفتگی، در یک طرح کاملا تصادفی با پنج تیمار، چهار تکرار و تعداد سه قطعه پرنده در هر تکرار به مدت هشت هفته بررسی شد. پری بیوتیک به مقدار نیم گرم در هر کیلوگرم خوراک و عصاره های گیاهان دارویی به نسبت یک به 1000 به آب آشامیدنی پرندگان اضافه شدند. شاخص های کمی در پایان هر هفته و شاخص های کیفی در هفته آخر دوره آزمایش، اندازه گیری شدند. در پایان آزمایش در هر واحد آزمایشی، از یک پرنده خون گیری شد و به منظور بررسی جمعیت باکتریایی و ریخت شناسی روده، پرندگان کشتار شدند. اثر تیمارهای آزمایشی بر کمیت و کیفیت تخم های تولیدی معنی دار نبود. کلسترول خون و کلسترول زرده در پرندگانی که عصاره بابونه دریافت کردند کمتر از سایر گروه های آزمایشی بود (0/05>P). جمعیت ای کلای و کلی فرم ها در روده پرندگانی که عصاره مرزنجوش دریافت کردند از سایر تیمارها کمتر بود (0/05>P). تیمار پری بیوتیک موجب افزایش ارتفاع پرزها در دودنوم و ایلیوم شد و عصاره مرزنجوش ارتفاع پرزها را در ایلیوم افزایش داد (0/05>P). بر اساس نتایج حاصل، استفاده از عصاره گیاه بابونه می تواند میزان کلسترول زرده تخم مرغ را کاهش دهد، و مصرف پری بیوتیک و عصاره گیاه مرزنجوش موجب بهبود فلور میکروبی و ریخت شناسی روده در مرغ های تخم گذار می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
583 تا 593
لینک کوتاه:
magiran.com/p2210924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!