تاثیر اسانس اسطوخودوس (Lavandula angustifolia Mill.) بر خصوصیات آنتی اکسیدانی و بیوشیمیائی تربچه (Raphanus sativus L.) در انبار سرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

دما از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده حفظ کیفیت فرآورده های باغبانی در طی انبارمانی است که سبب تاثیر بر فرآیندهای فیزیولوژیک و بیوشیمیایی می گردد. از آنجاکه گزارشی از کارایی اسطوخودوس در حفظ قابلیت آنتی اکسیدانی محصولات غذایی در انبار سرد موجود نیست. لذا تحقیق حاضر باهدف مطالعه تاثیر غلظت های مختلف اسانس اسطوخودوس بر بهبود کیفیت بیوشیمیایی غده تربچه در مواجه با سرما انجام شد. تربچه های کشت شده در گلخانه بعد از مواجه با تیمار اسانس (صفر، 56/1، 13/3، 25/6، 5/12 و 25 پی پی ام) در انبار سرد قرار داده شد. ارزیابی مشخصه های غده ها به مدت نه روز با فاصله زمانی سه روز یکبار (روزهای صفر، سوم، ششم و نهم) حاکی از آن بود که دمای کم باعث کاهش مشخصه های L*، a* و پروتئین کل و افزایش در b*، MDA، فعالیت آنزیم های پروتیاز، کاتالاز، پراکسیداز، پلی فنل اکسیداز و ظرفیت آنتی اکسیدانی گردید. تیمار با اسانس اسطوخودوس تعادل در سیستم اکسیدان و آنتی اکسیدان را از طریق کاهش در فعالیت آنزیم های پراکسیداز، پلی فنل اکسیداز و کاهش در محتوای MDA باعث گردید. دو غلظت 5/12 و 25 پی پی ام اسانس بیشترین اثربخشی را داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 186
لینک کوتاه:
magiran.com/p2213211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!