کاربرد فولاد نرم بر رفتار دینامیکی مهاربندهای ضربدری در برش، بخش دوم: تحلیل های استاتیکی غیرخطی پیشرفته و دینامیکی افزایشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در بخش اول، تیوری طراحی مهاربندهای ضربدری با گریدهای مختلف فولاد ارایه و قابهای مختلف با استفاده از تحلیلهای استاتیکی غیرخطی بررسی گردید. مشخص گردید که استفاده از فولاد نرم در مهاربندهای ضربدری منجر به افزایش سختی، کاهش دریفت سازه، جذب انرژی و میرایی بیشتر و افزایش شکل پذیری سیستم می گردد. به منظور ارزیابی کاملتر رفتار سازه های فولادی با مهاربند ضربدری در طراحی با گریدهای مختلف فولاد و در نظر گرفتن رفتار دینامیکی مهاربندها، قاب های با ارتفاع های مختلف با استفاده از آنالیزهای استاتیکی پیشرفته غیرخطی و نیز آنالیزهای دینامیکی غیرخطی افزایشی (IDA) بررسی گردیده اند و نتایج برای سازه های با ارتفاعات مختلف بصورت مقایسه ای ارایه گردیده اند. در انتخاب شتاب نگاشت ها از زلزله های نزدیک و دور برای ارزیابی کارایی لرزه ای با استفاده از پارامترهای سختی و حداکثر تغییرمکان نسبی طبقات استفاده گردیده اند. بنابراین تحقیق حاضر می تواند منجر به ارایه راهکارهایی برای ارزیابی بهتر پارامترهای لرزه ای سیستم های طراحی شده با گریدهای مختلف گردد. آنچه از تحلیلهای انجام شده و تیوری طراحی مهاربندهای ضربدری نتیجه می شود این است که آیین نامه های طراحی لرزه ای ساختمان های فولادی می توانند اثرات استفاده از انواع مختلف فولادها را در اختصاص پارامترهای لرزه ای سازه ها در نظر بگیرند. نتایج بدست آمده بیانگر بهبود رفتار لرزه ای سیستم های مهاربندی طراحی شده با فولادهای از گریدهای پایین تر تحت تحلیلهای انجام شده می باشد. ضمن اینکه پاسخهای سازه ها تحت زلزله های حوزه نزدیک بزرگتر می باشد. همچنین با افزایش ارتفاع قاب ها و غالب شدن رفتار خمشی بر رفتار برشی و تاثیر بیشتر ستونها بر تغییرمکانهای کلی قاب ها، اثرات استفاده از فولاد نرم در رفتار کلی سازه ها به تدریج کاسته می گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p2217598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!