بررسی ساختار داخلی مدل تعالی EFQM با رویکرد ترکیبی نگاشت شناختی فازی و مدل سازی معادلات ساختاری در صنایع کاشی و سرامیک استان یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در دنیای پیچیده و رقابتی امروز استفاده از سیستمی جامع و مناسب مانند مدل تعالیEFQM جهت ارزیابی عملکرد، شناسایی نقاط قوت و ضعف و بهبود عملکرد برای سازمان ها کاملا ضروری می نماید. از آنجا که هیچ سیستمی بدون توجه به روابط بین اجزا و مسئله بازخورد نمی تواند به هدف خود دست یابد پژوهش حاضر با هدف تعیین و تایید کمی روابط و حلقه های بازخوردی در مدل تعالی EFQM در صنایع کاشی و سرامیک استان یزد انجام شده است. جهت نیل به این هدف، تلفیقی از دو رویکرد نگاشت شناختی فازی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در مرحله اول تعداد 7 خبره، 22 رابطه بین معیارهای نه گانه مدل تعالی EFQM را شناسایی نمودند و در مرحله دوم صحت این روابط طی دو مدل مفهومی توسط 80 مدیر ارشد صنایع کاشی و سرامیک استان یزد مورد ارزیابی کمی قرار گرفت، این مدل ها بر اساس دو اصل پذیرفته شده مدل تعالی EFQM یعنی تاثیر توانمندسازها بر نتایج و تاثیر نتایج بر توانمندسازها در بازخورد و از طریق یادگیری، خلاقیت و نوآوری شکل گرفتند، تعیین نوع جهت و شدت این روابط و تایید کمی آن مدیران را در شناسایی نقاط قوت و ضعف و معرفی پروژه های بهبود مستمر و افزایش امتیازات خودارزیابی در صنایع مذکور یاری می رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2218930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!