بررسی میزان تولید آنتی بادی بر علیه داروی اینترفرون بتا در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی تخریب کننده غلاف میلین تشکیل دهنده اکسون در نورون‏های سیستم دستگاه عصبی مرکزی است که به طور معمول در افراد جوان ایجاد می شود. اینترفرون بتا IFN-β)) از اولین داروها با اثرات سودمند برای بیماری ام اس است. اینترفرون ها (IFN) سیتوکین هایی هستند که دارای طیف گسترده ای از خواص ضد التهابی هستند. هدف اصلی این مطالعه، اندازه گیری آنتی بادی ضد اینترفرون بتا (CinnoVex) در سرم بیمارانی است که این دارو را مصرف می کنند.

روش کار

نمونه های سرم 26 فرد سالم و 52 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تحت درمان با اینترفرون بتا (26 بیمار از هر گروه) برای سنجش حضور آنتی بادی بررسی شد. سرم این گروه ها با روش الایزا مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج به دست آمده بصورت جداگانه مورد بررسی آماری قرار گرفت.

یافته ها

بر اساس نتایج به دست آمده از 26 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس که اینترفرون بتا دریافت کردند و به درمان پاسخ مثبت دادند، 4 بیمار (16%) دارای آنتی بادی علیه اینترفرون بتا بودند، اما در 26 بیمار غیر پاسخ دهنده به اینترفرون بتا ، 9 بیمار (35%) مثبت بودند.

نتیجه گیری

در این پژوهش ملاحظه شد که درصد آنتی بادی ضد اینترفرون بتا در بیماران گروه دوم بیشتر از بیماران گروه اول است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که یکی از مهم ترین عواملی که باعث می شود بیمار به داروی اینترفرون بتا پاسخ ندهد، تشکیل آنتی بادی ضد این دارو در سرم بیمار است که می تواند کارایی بالینی و فعالیت زیستی آن را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2219387 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!