عوامل مرتبط با انگیزه شغلی ماماها به عنوان مراقب سلامت در طرح تحول سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ماماها نقش مهمی در ارایه خدمت به مادران و نوزادان در نظام سلامت دارند. انگیزه شغلی بالا میتواند موجب ارتقاء بهره وری آنان شود. به نظر می رسد برخی از ابعاد انگیزشی برای ماماها در طرح تحول سلامت (در حوزه ی بهداشت) به دلیل تغییر در وظایف شغلی ماماهای مراقب سلامت، دستخوش تغییر شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با انگیزه شغلی ماماهای مراقب سلامت بر اساس مدل هرزبرگ انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی مقطعی، برروی 207 مامای شاغل در پایگاه های سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد دو عاملی هرزبرگ و دو سیوال باز در مورد تغییرانگیزه کاری و قصد ادامه کارپس از اجرای طرح تحول سلامت ، جمع آوری شد. داده های کمی با نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی بررسی شد.

یافته ها

از عوامل درونی مرتبط با انگیزه شغلی، عامل ماهیت کار بیشترین و عامل شناسایی کمترین امتیاز را به دست آورد. از عوامل بیرونی بیشترین امتیاز را ارتباط با همکاران و کمترین امتیاز را حقوق و دستمزد کسب کرد. سابقه کار قبل از طرح تحول و سابقه کار بعد از طرح تحول با عوامل درونی ارتباط آماری معنی دار و معکوس دارد. همچنین میانگین نمره کسب شده برای عوامل درونی در ماماهای شرکتی به طور معنی داری بالاتر از ماماهای رسمی و قراردادی بود. سه ویژگی دموگرافیک "سن"، "سابقه کار قبل از طرح تحول" و "سابقه کار بعد از طرح تحول" با عوامل بیرونی ارتباط آماری معنی دار و معکوس داشت. اکثریت (1/81%) ماما های مورد مطالعه اعلام کردند که انگیزه کاری آنها نسبت به قبل از اجرای طرح تحول سلامت کمتر شده است و بیش از نیمی از آن ها تمایل به ترک کارداشتند. پاسخ به سیوالات باز نشان داد که حقوق و دستمزد پایین، حجم کار زیاد، استرس و کار غیر مرتبط با مامایی باعث کاهش انگیزه کاری و تمایل به ترک کار پس از اجرای طرح تحول سلامت در ماماهای مراقب سلامت شده است.

نتیجه گیری کلی

پیشنهاد می شود مسیولین امر سلامت، با طراحی مکانیزم های ارزشیابی و انگیزشی مناسب و ارایه حقوق و دستمزد متناسب با حجم کاری (ارتقاء سطح عوامل بیرونی) و با تعریف جایگاه شغلی مامای خانواده در نظام سلامت به جای مراقب سلامت و بازنگری اساسی در شرح وظایف و جایگاه مامایی در سیستم سلامت (غنی سازی شغل مامایی)، موجبات افزایش انگیزه ی شغلی ماماها و در نتیجه حفظ و ارتقای کیفیت مراقبتهای مامایی را فراهم آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2219525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!