بررسی های آزمایشگاهی با روش ABA اصلاح شده برای ارزیابی پتانسیل تولید آلودگی از باطله های ذخایر سولفیدی با میزبان کربناته و مقایسه با رویکرد کانی شناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

از اصلی ترین مشکلات در ارتباط با باطله های معدنی، بحث تشکیل پساب های معدنی به صورت اسیدی تا قلیایی و انتقال فلزات سمی در مناطق پایین دست است. بنابراین ارزیابی پتانسیل آلودگی این نوع باطله ها امری پر واضح است. پژوهش حاضر با هدف پایش غلظت فلزات سنگین و ارزیابی پتانسیل تولید یا خنثی سازی آلودگی در باطله های سرب و روی تیپ سولفیدی با میزبان کربناتی در معدن انگوران است. در این راستا، تعداد 47 نمونه از بخش های مختلف سطح دمپ باطله برداشت و غلظت عناصر S، Ca و Mg و هم چنین فلزات سنگین مانند As، Cd، Cr، Cu، Ni، Pb و Zn به وسیله روش ICP-MS تجزیه شد. از شاخص آلودگی به منظور پهنه ندی ریسک آلودگی کل فلزات سنگین استفاده شد و سپس از روش استاتیکی اسید- باز اصلاح شده برای ارزیابی پتانسیل آلودگی استفاده و نتایج با روش کریجینگ مدل سازی شد. با توجه به مقادیر کم سولفور کل (کم تر از 1%)، تمام نمونه ها پتانسیل خنثی سازی خالص بالایی با دامنه بین 990-49 کیلوگرم کربنات کلسیم بر تن از خود نشان دادند. به منظور تعیین منشا خنثی سازی و تفسیر بهتر نتایج استاتیکی از روی کرد کانی شناسی (مجموع غلظت Mg+Ca) استفاده شد. نتایج روی کرد کانی شناسی با یک هم بستگی بالا (99/0R=)با روی کرد آزمایشگاهی، کانی کلسیت را به عنوان منبع اصلی خنثی ساز  معرفی کرد ه منظور اعتبارسنجی نتایج، تجزیه XRD روی 4 نمونه انجام و حضور کانی کلسیت به عنوان فراوانترین و بارزترین منبع خنثی سازی تایید شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
431 تا 456
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!