تعیین نیاز آبی زیست محیطی تالاب امیرکلایه براساس رویکرد جامع نگر با درنظرگرفتن تضاد بین استفاده از آب برای کشاورزی و حفظ تالاب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برقراری تعادل بین نیازهای اکوسیستم های آبی و سایر مصارف، بخصوص کشاورزی، در یک حوضه آبریز از اصلی ترین دغدغه ها در مدیریت کلان آب در سطح ملی و بین المللی است. بهره برداری گسترده از منابع آبی جهت مصارف کشاورزی منجر به عدم تامین حقابه های زیست محیطی، تضعیف، تخریب و ناپدید شدن اکوسیستم های آبی به ویژه تالاب ها شده است. در این پژوهش تالاب بین المللی امیرکلایه به عنوان مطالعه موردی انتخاب شد و برای تعیین نیاز آبی زیست محیطی آن از یک روش جامع مبتنی بر سناریوسازی استفاده گردید. مدل ارزیابی جامع نگر توسعه یافته در این تحقیق شامل بخش های بیوفیزیکی، اقتصادی- اجتماعی، توسعه سناریو و تلفیق است. در بخش های بیوفیزیکی و اقتصادی- اجتماعی ارزیابی جامعی از کلیه شاخص های فیزیکوشیمیایی، اکولوژیکی، بیولوژیکی، اقتصادی- اجتماعی انجام گرفت و در نهایت برداشت آب از تالاب برای مصارف کشاورزی به عنوان شاخص اقتصادی- اجتماعی و گونه ی جانوری شنگ به عنوان شاخص اکولوژیکی انتخاب شدند. در بخش توسعه سناریو، سناریوهایی به منظور حفظ مطلوبیت زیستگاه برای شاخص منتخب به صورت شرایط حداقل و مطلوب در مقایسه با شرایط وضع موجود برای ذینفعان تالاب تعیین شد. در انتها در بخش تلفیق، نیاز آبی زیست محیطی تالاب امیرکلایه جهت تامین آب موردنیاز برای شاخص های منتخب بر اساس سناریوهای هدف گذاری شده در دو دوره زمانی شش ماهه اول و شش ماهه دوم سال آبی تعیین گردید. نتایج نشان داد که مقدار حجم آب زیست محیطی تالاب امیرکلایه در شرایط مطلوب در شش ماهه اول و دوم سال آبی به ترتیب برابر 25/7 و 74/6 میلیون مترمکعب است. نیاز آبی زیست محیطی تالاب امیرکلایه در شرایط حداقل برای تمام سال 36/5 میلیون مترمکعب به دست آمد. بیلان آبی تالاب امیرکلایه نشان داد که احجام محاسبه شده برای شرایط حداقل و مطلوب اکولوژیکی با مدیریتی اصولی قابل دستیابی در همین شرایط کنونی بوده و مبنای مناسبی برای مدیریت جامع منابع آب حوضه و تالاب فراهم می آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
282 تا 305
لینک کوتاه:
magiran.com/p2220825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!