بررسی تنوع ژنتیکی جدایه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین جداسازی شده از نمونه های بالینی با روش RAPD-PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استافیلوکوک اوریوس مقاوم به متی سیلین عامل مهم عفونت های اکتسابی بیمارستانی است. تنوع ژنتیکی در استافیلوکوکوس اوریوس می تواند بر پاسخ به درمان تاثیر بگذارد و لذا شناسایی آنها در انتخاب آنتی بیوتیک های کارآمد، موثر می باشد. در این مطالعه سعی شد تا تنوع ژنتیکی جدایه های MRSA با پرایمرهای تصادفی تعیین گردد.

مواد و روش کارها

پژوهش توصیفی- مقطعی حاضر در سال 1394 بر روی 50 ایزوله MRSAانجام شد. ژنوم با روش Boiling استخراج گردید. تکنیک RAPD-PCR با 16پرایمر انجام و قرابت ژنتیکی ایزوله ها با استفاده از ماتریس یک و صفر و خوشه بندی و رسته بندی با کمک نرم افزار NTSYS و MVSP انجام شد.

نتایج

بیشترین و کمترین باندهای تولیدی مربوط به پرایمرهای 4M و 9 Mمی باشد. بیشترین میانگین باند برای هر ایزوله- پرایمر مربوط به پرایمر 4M با 1/8 باند است. بیشترین باند پلیمرف با 36 باند مربوط به پرایمر 5M می باشد. بزرگ ترین و کوچک ترین باندها مربوط به پرایمر 2M باKb 6/3 و پرایمر 12M به میزان bp100 بود. 16 آغازگر 583 باند تشکیل دادند که 412 (91/70%) باند پلیمرف و 171 (09/29%) باند اختصاصی بود.این روش ایزوله ها را به دو خوشه عمده تقسیم بندی کرد.

نتیجه گیری

مطالعه نشان داد ایزوله ها از نظر ژنتیکی هتروژن می باشند. نتایج بیانگر توانایی RAPD-PCR در تمایز ایزوله ها است. رعایت بهداشت توسط افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی و نیز استریل لوازم و وسایل مورد استفاده عمومی بیماران و مراجعان این مراکز مورد تاکید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2221208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!