سینمای دینی؛ ابزاری قدرتمند جهت انتقال ارزش های دینی و انقلابی به نسل جوان (مطالعه موردی: تحلیل محتوای فیلم سینمایی طلا و مس)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انتقال ارزش ها در کشوری مثل ایران که دارای جامعه و نظام سیاسی مبتنی بر دین است از اهمیت دو چندانی برخوردار است. سینما به عنوان یکی از اصلی ترین و تاثیر گذارترین رسانه های دنیای امروز است که با بومی سازی آن در کشور، می توان سینمایی مبتنی بر اصول و نظام ارزشی انقلاب اسلامی را شکل داد. البته در این میان، رصد و ارزیابی مستمر تولیدات این حوزه اهمیت فراوانی می یابد. لذا در این مقاله سعی شده با تحلیل محتوای یکی از تولیدات این حوزه و سنجش ابعاد دین داری به کار رفته در آن، گامی در این مسیر برداشته شود. در این نوشته سعی می گردد با استفاده از مدل پنج بعدی (اعتقادی، مناسکی، تجربی، پیامدی و شناختی) دین داری "گلاک و استارک" و با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کمی، ابعاد و مقولات دین داری به کار رفته در فیلم سینمایی «طلا و مس» با رویکردی توصیفی تحلیلی مورد سنجش قرار بگیرد. نتایج بدست آمده در این پژوهش، حاکی از آن است که ابعاد مناسکی (7/45 درصد) و اعتقادی (5/29 درصد)، به ترتیب بیشترین، و بعد شناختی (7 درصد) کمترین سهم را از مقولات دینی به خود اختصاص داده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
93 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!