تحلیل نشانه شناختی نقاشی های واحد خاکدان بر اساس آرای پساساختارگرایانه رولان بارت
نظریه مشهور پل والری آن جا که می گوید: «حیات همه هنرها به گفتار است»، ضرورت تحلیل آثار نقاشی را با رجوع به ابزاری ارتباطی مانند زبان، مطرح می کند. با استناد به این نظریه و با در نظر گرفتن جایگاه پراهمیت واحد خاکدان، به عنوان نقاش فراواقع گرای هنر معاصر ایران، در حالی که تاکنون، خوانشی درخور و عمیق از نقاشی های وی صورت نپذیرفته، اهمیت رمزگشایی از نشانه های موجود در آثار وی را مطرح می کند که می تواند بخش بزرگی از ساز و کار آن ها را آشکار نماید. در این آثار، حضور مواردی همچون کیفیت فراواقع گرا، تکنیک و استفاده از عناصر زندگی روزمره ، ظرفیت زیادی برای تحلیل نشانه شناختی آثار فراهم می سازد که می توان در تفسیر آن ها به نحوی نظریات برخی از متفکران قرن بیستم را به کار برد. یکی از مهم ترین این نظریه ها، تحلیل نشانه شناختی با رویکرد پساساختارگرایانه رولان بارت است؛ چرا که با توجه به این نظریه می توان به لایه های عمیق معنایی دست یافت و هم چنان، به کشف معناها ادامه داد. بر این اساس، مساله پژوهش حاضر این است که، قابلیت های تفسیر نشانه شناختی پساساختارگرایانه در زبان تصویری نقاشی های واحد خاکدان چیست؟ به نظر می رسد، زبان بصری و ایماژهای آثار واحد خاکدان کارکردی نشانه شناسانه داشته و نیازمند خوانشبا رویکردی پساساختارگرا باشند. این تحقیق از نظر هدف، بنیادین و از حیث روش، توصیفی-تحلیلی با رویکرد تطبیقی بوده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. نظر به این که تطابق کاملی بین عناصر موجود در آثار خاکدان و رویکرد پساساختارگرایی رولان بارت وجود دارد، لذا، آثار وی کاملا با استراتژی های بیان شده در این نظریه قابل خوانش است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.